De största modeveckorna är nu över i London, Paris, Milano och nu senast i Stockholm. Etablerade varumärken som Acne Studios, Givenchy och Calvin Klein visade som vanligt upp sina muskler och levererade supervisningar. Men det finns även mindre etablerade varumärken som gav eko i modevärlden.
AMI
Designern Alexandre Mattiussi som tidigare jobbat på Dior, Givenchy och Marc Jacobs startade sitt eget varumärke AMI år 2011. Målsättningen är att göra kläder som är enkla, lättburna och snygga. Ett av nyckelplaggen i kollektionen är bomberjackan ni ser på bilden. Under modeveckan i Paris var AMI ett av de varumärken som blev mest hyllat och uppmärksammat.
Pris, 8 600 kr
CMMN SWDN
Ett (än så länge) ganska okänt klädmärke från Sverige som grundades i Malmö 2012. Saif Bakir och Emma Hedlund heter de två designers som har inspirerats av ungdoms-subkulturer och vill skapa en “ny form av manlighet” i sitt sätt att framställa kläder. Har 13 000 följare på Instagram och börjar etablera sig på den internationella scenen. Visade upp på herrmodevisningarna i London i januari och har nu även en egen studio där. Kul med svenska modeframgångar!
Pris, 3 400 kr
Cuisse De Grenouille
Du har säkert aldrig hört talas om det här märket (som verkar helt omöjligt att uttala) men enligt GQ är det här det snyggaste casual-modet du kan bära på kroppen. Surfinspirerad stil som både passar på beachen och i lite sobrare sammanhang. Uttalas för övrigt Kweece Duh Gren-wee. Betyder grodben. Bara en sån sak.
Pris, 1 075 kr
DRKN
Hur gick det här till undrar du? Har kan gaminginspirerade kläder vara det trendigaste du kan bära i vår? Jo, den hyllade designern Erik Bjerkesjö avslutade i går Stockholms modevecka med en visning som innehöll det mesta. Cafés Daniel Lindström var på plats och upplevde en påkostad visning som innehöll lasershow, rökmaskiner och liveframträdande av Silvana Imam. Svarta bomberjackor, huvtröjor, sweatshirts. You name it. Allt med gamingtouch!
Pris, 749 kr
Gosha Rubchinskiy
Den ryska designern Gosha Rubchinskiy har börjat ta modevärlden med storm efter uppmärksammade samarbeten med bland andra Comme Des Garçons. Med sitt självbetitlade varumärke tar han inspiration från rysk undergroundkultur och applicerar på traditionellt streetwearmode. Nya kollektion heter 1984 – och webbshoppen ser ut som ett gammalt chattforum. Ryskt så det räcker och blir över.
Pris, ej prissatt
Hood by Air
Ett New York-baserat företag vars mål att producera snyggt urbant mode som ska gifta sig med toppmodern ny design. Med stor känsla för material, färger och detaljer har Hood by Air skapat kläder för den som älskar streetwear av yppersta kvalitet.
Pris, 1 905 kr
Jil Sander
Visade under modeveckan i Milano upp en militärinspirerad kollektion med en glansig bomberjacka som centralt plagg. Gör kläder som både är snygga, varma och lite udda. En rock från Jil Sander kräver sin man att bära upp, men lyckas du blir resultatet extremt snyggt.
Pris, 11 200 kr
J.W. Anderson
Den unga designern Jonathan Anderson, 31 år gammal har börjat bli rejält omsusad i den brittiska modevärlden. ”Kan mode vara konst?” frågade han sig själv. Svaret ser vi nog alla. J.W. Anderson vågar experimentera med modets oskrivna regler. Over-sizeade koftor, ribbstickade träningsoveraller och pälslinnen är kanske inte det vanligaste vi ser på modevisningarna. Men det är, tro’t eller ej sjukt snyggt.
Pris, 3 050 kr
Palace
Londonbaserat företag som producerar hippa skatekläder. Designern Lev Tanju startade i en källarlokal och har i dag stora samarbeten tillsammans med Adidas, Umbro och Reebok. Färgglada jackor, over-sizeade sweatshirts, och baggy hoodies finns i sortimentet. Håll utkik!
Pris, 1 400 kr
Polar Skate
Grundat i Malmö av gamla skateboardlegenden Pontus Alv. Har på oerhört kort tid vuxit till att bli ett av de mer hajpade skateboardmärkena i världen. Deras crew jacket är ett givet köp för den som älskar streetwear-mode.
Pris, 1 399 kr
Vetements
Friskt och oerhört välbehövligt tillskott i modebranschen. Vetements bryter alla könsnormer och producerar unisexmode som få andra. Kvinnor bär långa, bredaxlade kavajer och män bär långa kjolliknande plagg. Det här är Paris hippaste modemärke. Lägg det på minnet!
Pris, ej prissatt