***
Nividas (”vi ser” på esperanto) har en idé om att man ska byta glasögon ofta och variera dem för olika tillfällen och kläder. Därför är samtliga modeller designade som unisex och prisnivån ligger på mycket rimliga 850 kronor (solglasögon) och 1 500 kronor (oftalmiska, för dig som har synfel och behöver specialgjorda glas). Nividas erbjuder även kunden att låna hem glasögon och prova på egen hand.
Our Legacys första solglasögon är tillverkade i acetat från italienska Mazzuchelli och har glas från Carl Zeiss. Kollektionen innehåller inledningsvis tre modeller: Embrace, Faith och Void.
Pris: 1 600 kronor.
Acne Studios har gjort solglasögon tidigare, men aldrig en hel kollektion. Den kreativa chefen Jonny Johansson har hämtat inspiration från musikens värld. – Jag har vänt mig till mina personliga stilföre- bilder för referenser men det är upp till köparna att gissa vilka de är. Olika former, nyanser på bågar samt skuggningar och färger på linser har kombinerats till sju olika unisexmodeller: Frame, Mask, Library, Mustang, Sigmund och två storlekar av pilotbågen Spitfire.
Pris: från 2 400 kronor till 3 200 kronor.
Byredo, det framgångsrika parfymhuset, samarbetar med Oliver Peoples från Los Angeles i ett projekt som både innehåller solglasögon och dofter i en gemensam ton och känsla. Glasen kommer i tre olika färger: indigo, champagne och grön.
Cirkapris: 4 000 kronor.
* * *
Läs också!
16 bevis på att Södermalm har Sveriges roligaste poliser