Annons
Annons

4 favoriter från modeveckans hetaste nya killmärke

En modern killes garderob för en vecka – en ny look per dag. Så lyder konceptet för modeveckans "talk of the town"-nykomling, Dailyroutine.

Joakim Almén
Dela (229)
Tweeta
Annons

Modeveckan har i vanlig ordning bjudit på det senaste från våra svenska designers. Etablerade märken som Whyred och J. Lindeberg har visat upp kommande kollektioner och hajpade CMMN SWDN öppnade en uppmärksammad pop up-butik. Ja, till och med Alex och Sigge klev in på catwalken under en visning för Daisy Grace.

Modeveckans hetaste nykomling på herrsidan heter Dailyroutine och släpper sin första kollektion under hösten. Café var på plats under den välbesökta kvällsvisningen i Östermalmshallen och tog ett snack med den tidigare Tiger of Sweden-designern Christian Lippich som står bakom märket.

Christian Lippich, grundare av klädmärket Dailyroutine

Dailyroutine-grundaren Christian Lippich.

Ni landar er första kollektion nu i höst, berätta mer om Dailyroutine?

– Dailyroutine bygger på en modern killes garderob under sju dagar – en look per dag. Allting matchar, men det går också att blanda de olika plaggen individuellt för att skapa sin egen look. Till exempel kan du bära en konceptuell kostym ena dagen, för att andra dagen bära en mer dressed down look. Höstens kollektion bygger på ett unikt tema, där inspiration är hämtad från filmen Close Encounters of the Third Kind första 15 minuter – ökenkänslan. Mycket beiget, mycket grönt.

Till vem eller vilka riktar sig Dailyroutine till?

– Till moderna killar i både större och mindre städer. Killar som attraheras av – och vågar – att sticka ut: ”be your own hero”.

Vad har du för framtidsvision för Dailyroutine – var befinner sig märket om tre år?  

– Tanken är att det ska bli ett europeiskt, internationellt, varumärke. Vi vill inte ”bara” vara ett skandinaviskt, minimalistiskt, märke. Vi satsar på Europa först, men tänker också globalt.

Du har lång erfarenhet av modebranschen, bland annat som herrmodedesigner för Tiger of Sweden. Vilka erfarenheter tar du med dig in i Dailyroutine?

– Jag tar med mig vad som funkar och inte funkar. Jag utgår ifrån en kärna i kollektionen men toppar det med speciella plagg och jobbar med hög modegrad. En romantisk hållning till kläderna.

Dailyroutine är döpt efter en låt med Animal Collective och höstkollektionen är inspirerad av en film, vad mer inspireras du av i din design?

– Resor påverkar mycket. En stor inspirationskälla är människor som vågar sticka ut, människor som skapar en hero-attityd. Det finns många sätt att skapa en hero-attityd; man kan vara både peacock och dressed down. Jag tycker det är intressant att bryta normer och det är väldigt intressant att blanda dem i en kollektion. Med både färger och design.

Fyra Café-favoriter från visningen

Dailyroutine

Foto: Mathias Nordgren

Dailyroutine

Foto: Mathias Nordgren

Dailyroutie - Fashion Week Stockholm

Foto: Mathias Nordgren

Dailyroutine - Fashion Week Stockholm

Foto: Mathias Nordgren

Cafés modechef Daniel Lindström om visningen

– Jag hade inte sett någonting på förhand från kollektionen, så det här var kul att se, jag gillade det. Det var fint ihopsatt och stylat, väldigt fina färger: sand, grått och marinblått. Det är sådär man vill att killar ska bära kostym – elegant och avslappnat. Om vi jämför det här med Tiger är det hårdare och tuffare.

Annons

Dela (229)
Tweeta

Annons

Laddar