Annons
Annons

4 övningar för att bli stark på riktigt – som du kan göra hemma

Efter ett EM-guld i brasiliansk jiujitsu utvecklade Waldo Zapata sitt träningskoncept Stark På Riktigt. Café testade ett pass som funkar både som gruppträning och individuellt.

Tobias Ivarsson
Dela (153)
Tweeta
Annons

I januari öppnar SPR Athlete Factory i Stockholm – ett unikt premiumgym, enligt grundarna. SPR står för Stark På Riktigt och är en funktionell träningsform som passar både som gruppträning och individuell träning. Bakom konceptet står Waldo Zapata. En av grundarna till SPR Athlete Factory tillika en av pionjärerna inom den brasilianska jiu-jitsu scenen i Sverige och MMA. Waldo fick svart bälte i brasiliansk jiu-jitsu 2006 och vann EM året därpå. 2008 började han sätta ihop utbildningskonceptet SPR.

IMG_3323

Cafés Tobias Ivarsson får en sväng-om med Waldo.

– SPR Body Mechanics föddes i samband med att jag skadade nacken allvarligt, i maj 2007, berättar Waldo. Jag blev tvingad till sidlinjen, så att säga. Plötsligt fick jag gå igenom hur och vad jag hade, eller inte hade, fystränat. Vad jag hade gjort för tabbar, hur jag inte hade sett till långsiktiga effekter eller ens brytt mig om vad rörelseträning och återhämtning var. Kort sagt, så fick jag felsöka allt jag gjort, för att kunna hitta ett hållbart sätt att fortsätta använda min kropp. Jag hade förmånen att få sätta dessa teorier i verket nästan direkt från start, genom att jag tränade andra atleter och detta gav mig en hel stab av försöksobjekt, feedback och utvecklingsmöjligheter, berättar Waldo.

150904_SPR__61A0738

Ljust och fräscht. Mäklarna skulle älska SPR’s stilrena lokaler.

SPR Athlete Factorys lokaler på Södermalm är ingen klassisk boxar- eller brottarlokal med svetten ingrodd i väggarna. I stället välkomnas man av en lobby som lika gärna skulle kunna vara del av ett designhotell.

Delar av Caféredaktionen fick möjlighet att köra ett pass. Här följer fyra övningar som du kan köra hemma eller efter löprundan för att få lite extra styrka.

_MG_3798

Under Switches

Börja på alla fyra. Knäna bör vara strax ovan golv och böjda i 90 grader. Lyft vänster hand från golvet, flytta dit höger fot. Sträck sen bak vänster hand och sätt den där höger fot var. Du bör nu ha naveln mot taket. Lyft nu höger hand, flytta dit vänster fot under dig, flytta fram höger hand dit höger fot kom ifrån. Voilá, du står på alla fyra igen!

 

_MG_3800

Hindu Push-ups

Börja på alla fyra, raka armar och ben, handflator och fotsulor i golvet. Rumpan i taket och cirka 90 graders vinkel i höften. Försök stoppa in huvudet mellan armarna. Böj sakta på dem och glid ner till bottenläget i en armhävning. Skjut fram hakan och låt bröstet glida strax ovan golvet för att sen rikta blicken uppåt och skjuta upp bröstet, som på bilden.

 

_MG_3814

Rumpa mot Rumpa

Rent tekniskt, så startar man med rumporna i varandras armhålor. Sen lyfter man fötterna från golvet, drar in benen med knäna så nära sina axlar man kan. Greppa sen varandras händer, under benen. Detta är startposition. Övningen är att man samtidigt lyfter upp ben och rumpor från golvet, utan att sträcka på benen, och byter plats på dom.

 

IMG_9333

Tjena Brorsan

(Baserat på handfattningen.) Bägge jobbar. Det är en klassisk brottarövning. Idén är att sitta med benen nånstans i närheten av 90 graders vinkel, rak hållning med högt bröst och sen dra sakta och trögt med den ena handen, samtidigt som man håller emot med den andra. Jägarvila + Enarmsrodd på bägge sidorna. Testa 5×40 sek med 20 sek vila.

 

IMG_3543

Trötta Cafémedarbetare med två taggade coacher. Emine Sander, Oliver Beckman, Waldo Zapata, Tobias Ivarsson, Carlan Snygg och Daniel Lindström.

SPR Athlete Factory är beläget på Nürnbergsgången på Södermalm i Stockholm.

Annons

Dela (153)
Tweeta

Annons

Laddar