Annons
Annons

5 saker du aldrig bör säga till någon som är stressad

Vi vill alltid väl, men ibland blir det fel när vi försöker hjälpa en vän som blivit utbränd. Här är stressexpertens fem formuleringar du bör se upp med – och hur du kan tänka i stället.

Mats Bax
Dela (21)
Tweeta
Annons

När någon i vår närhet är stressad vill vi gärna hjälpa till. Men våra råd och tips kan i stället göra personen ännu mer stressad, menar stressforskaren Dan Hasson.

Han liknar det vid att den stressade personen upplever att den blir jagad av ett monster.

– Om jag då ställer mig i vägen och säger att personen måste sakta ner och ta det lugnt, kommer den att göra det då? Nej, det enda sättet att få den personen att självmant sakta ner är att skydda den från monstret och göra det ofarligt, förklarar Dan Hasson.

Att hjälpa någon med sin stress kräver tålamod och planering, menar han.

– Hur kan jag hjälpa utan att kränka? Vill du verkligen hjälpa någon behöver du vara tålmodig och kärleksfull och försöka inspirera och motivera att gå i rätt riktning enligt minsta motståndets lag.

Här är fem saker vi bör undvika att säga till någon som är stressad – och vad vi kan säga i stället.

1. Alla typer av värderande råd

– Alltså, ”du måste lära dig säga nej, eller du borde göra si eller så”. De pekar ofta på att man är en dålig människa och upplevs som kritik. Många av de som går in i väggen är ambitiösa, snälla, hjälpsamma personer som redan är väldigt duktiga på att kritisera sig själva.

2. ”Du får inte vara så snäll mot alla”

– Att vara snäll är en bra egenskap, och om vi pekar på det som roten till ett problem riskerar folk att bli bittra och tänka ”man får ingenting för att vara snäll”, även om stressen minskar. I stället kan man lyfta fram det som en bra egenskap och säga att ”det är underbart att du är så snäll hela tiden, hur kan du vara snäll mot dig själv också?”

3. ”Du borde varva ner”

– När vi säger så vill vi hjälpa personen in i ett önskat beteende. Men det som händer är att vi ger den stressade personer ytterligare ett måste. Att däremot skapa en avkopplande situation, en spahelg eller vad som helst, och bjuda med personen får oftast en bättre effekt. Vi hjälper personen i rätt riktning enligt minsta motståndets lag.

4. ”Du kan bli stressallergiker resten av livet”

– Det är en myt att för mycket stress kan leda till att man blir allergisk mot stress. Att påpeka sådana saker är inte bara onödigt och osant, det kan bli en självuppfyllande profetia. Det är naturligt att vara extra stresskänslig under tiden man läker, men med rätt hjälp och stöd avtar känsligheten och många blir dessutom starkare. Däremot kan man ha en högre medvetenhet om situationer som är nedbrytande och negativa och det ska man vara tacksam för.

 5. Alla typer av skrämselhistorier

– Det är lätt att tro att hemska historier om vad som har hänt med vänner eller kollegor som gått in i väggen ska fungera som avskräckande exempel. Problemet är att de oftast får motsatt effekt.

Är du på väg att bli utbränd? Här ser du varningstecknen innan det är för sent.

Annons

Dela (21)
Tweeta


Laddar