5 tips till dig som vill starta eget – från grundaren av succéappen

Jason Jacobs är grundaren till appen Runkeeper som idag har över 45 miljoner användare.

Thowe Wagner Larsson  |  Publicerad 2016-09-07 09:18  |  Lästid: 2 minuter

Under Fashion Week i Stockholm talade en rad inspirerande entreprenörer om vad som har fått just deras företag att slå igenom i en konkurrenskraftig och innovativ bransch där du försvinner om du inte ständigt är på tå.

Grundaren av Runkeeper, Jason Jacobs, är en av de som lyckats. När Runkeeper grundades var App Store fortfarande relativt tom och sociala medier hade inte fått en lika stor betydelse för företag som idag. Ändå kom han att utveckla en produkt som idag har över 45 miljoner användare världen över. (Side note: Stockholm är den stad i världen som har flest Runkeeper-användare per invånare!)

runkeeper

Här är Jason Jacobs 5 bästa tips till dig som vill starta eget:

1. Förutse trender! När Runkeeper grundades var de bland de absolut första att ha ett Twitterkonto där de kommunicerade med kunderna. De förstod att det talades om varumärket och de ville vara med och föra diskussionen. Eftersom konsumenten inte var van vid att få en personlig kontakt ansåg man att Runkeeper var unika och ett varumärke man kände stark tillit för. Idag finns nästan alla B2C-företag på Twitter och det anses vara en självklarhet snarare än något unikt.

2. Skippa den polerade ytan! Precis som alla entreprenörer stötte Jacobs på flera hinder under sin första tid med Runkeeper. Istället för att polera verkligheten och få det att låta som en fläckfri framgångssaga bloggade han sin väg genom idé till utförande – och berättade även när det gick åt skogen. Att vara ärlig när det inte är perfekt ger en tillit som gör att kunden skapar tycke för varumärket.

3. Ta betalt – men gör det på rätt sätt! Det är kunderna som har tagit er dit ni är idag. Utan kunden skulle ni inte vara någonstans. Att då tvinga på kunden att betala för er produkt om den hittills varit gratis kan skapa ilska – se istället till att kunden vill betala. Det kan vara som en form av tacksamhet där kunden tycker om ert varumärke så pass mycket att hen vill stötta er. Ett annat exempel är att addera något som kunden anser ger mervärde och är motiverad att betala för.

4. Annonsera för målgruppen! Det kan tänkas vara en självklarhet, men det är inte alltid det. Varumärket kopplas ihop med de annonser som syns i appen/på hemsidan och för att inte tappa er trovärdighet bör ni fundera starkt på vilka annonser som gör det motsatta snarare än att gå efter pengapåsen.

5. Skapa en produkt för användaren! Jacobs berättade att majoriteten av de som använder Runkeeper inte vill titulera sig som löpare, trots att de löptränar cirka 3 gånger i veckan. Vad innebär det? Jo, att även om man naturligt har tänkt att de som kommer att använda appen enbart är de som titulerar sig som löpare behöver det inte återspegla verkligheten. Hade man varit stenhård på att Runkeeper var en app för löpare, och inte varit öppen med att man är en app för motionärer som tränar allsidigt, hade man kanske missat många av dagens användare.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-04 17:24