7-Eleven-personalen: Snälla, kan du tänka på det här sakerna nästa gång du handlar hos oss?

cafevik  |  Publicerad 2015-04-17 13:53  |  Lästid: 2 minuter
7-eleven-personal-1

Är 7-Eleven butiken som oftast utsätts för otrevliga kunder? Vi har ingen statistik på det, men eftersom kedjan ibland är det enda nattöppna stället finns det anledning att tro att de också drar till sig de bröligaste och fullaste människorna. Sannolikt har du själv märkt det, om du inte rentav har varit en av de där störiga kunderna. Tobias Nelson och Madeleine Lundholm, som jobbar i en 7-Eleven-butik på Östermalm i Stockholm, har fått sin beskärda del av övertramp.

– De flesta av våra kunder är supertrevliga, det vill vi verkligen understryka. Men det finns vissa som inte sköter sig och de tar ganska mycket uppmärksamhet.

Vi bad dem berätta om de mest irriterande sakerna kunder gör. En gång för alla, nu ser vi till att förenkla vardagen för butikspersonalen, okej?

* * *

Lägg ner telefonen

– Jag tror all butikspersonal kan gå i god för att det här är ett problem, att folk pratar i mobilen när de ska handla. Du kan inte kommunicera med oss, och du visar absolut ingen respekt. Det känns värdelöst att du inte verkar uppfatta oss som människor. Och det funkar inte att säga ”en korv, tack” och sen fortsätta prata i mobilen, vi vill även fråga om du ska ha ketchup och om den ska vara kokt eller grillad. Så lägg ner mobilen i två minuter.

Bestäm dig för vad du ska köpa

– Framför allt kvällstid och på natten är folk inte särskilt snabba och medgörliga. Folk står och raggar och snackar i kön, sen när det är deras tur vet de inte vad de ska beställa och så saktas hela kön ned.

Bete dig inte som att butiken är ditt hem

– På nätter dyker folk upp både fulla och höga, och blir arga när de inte får som de vill. Någon jonglerar med bananer, någon försöker sno något. Jag säger alltid till dem att lägga ned vad de har tagit, men om någon uppträder hotfullt brukar jag dra mig för att ingripa. Många tror att man kan stjäla från oss eftersom 7-Eleven är en global stor kedja, men sanningen är ju att vi äger vår egen butik.

Be oss inte öppna en extra kassa

– Även om man kan tro det så är kassan är inte den enda sysslan som behöver göras i butiken. Vi måste placera ut varor så att det finns något att köpa, till exempel.

Ta av dig solbrillorna

– Ska du köpa cigaretter eller öl måste vi kunna se hur gammal du är. Och sen är det en artighetsgrej, vi vill kunna möta din blick. När jag säger åt folk svarar de oftast ”Oj förlåt, jag tänkte inte på det” – och så är det inget mer med det.

Jonatan Loxdal

* * *

Läs mer!

Slipp bli ruinerad på studenten – 5 smarta knep för att syna bluffarna

Trots löparboomen – svenskar blir sämre och sämre på att springa

Svenskt snuskrig i USA – vill ta bort varningstexter från dosorna

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 10:41