ANNONSSAMARBETE MED REEBOK

7 smarta löpartips och vårens bästa löparskor

Vårens mest avancerade löparskor och tips från experten – vad mer kan du behöva för att komma ut i spåret?

Carin Roeraade
Dela (71)
Tweeta

Reebok släpper nu sina nya, och mest avancerade, löparskor Floatride Run.

Floatride Foam-tekniken ska ge en förhöjd känsla av att man flyter fram under sin löpning. Trycket i skon är tillverkat för att ge en optimal mix av mjukhet och mottaglighet för att säkerställa att löparen upplever en hög komfort samtidigt som man inte tummar på prestationsförmågan.

Vi snackade med Reeboks löparexpert om skorna och bad även om hans bästa löpartips inför våren.

Joonas Harjamäki är produktchef för Reebok Running i Norden och har även en lång bakgrund inom löpning. Han har bland annat tävlat i EM och Finnkampen och tävlar fortfarande på nationell nivå i Finland.

– Att springa är det bästa sättet att förbättra din hälsa överlag. Löpning rensar tankarna efter en jobbdag och för mig har löpning alltid varit ett sätt att organisera mina tankar.

Vad skiljer Floatride Run från andra löparskor?

– Floatride är otroligt flexibla och passar alla olika sorters löpare i olika situationer. Att de är så bra och passar för så många situationer är ofattbart för mig, och tro mig, jag har testat ett gäng olika skor i mina dagar.

Hur känns det att springa i dem?

– Namnet Floatride avslöjar det mitt i prick. Det känns verkligen som att du flyter när du springer. Sättet som min ankel rör sig från landning till att tårna lämnar marken är långt ifrån perfekt, min fot vrider sig på konstiga sätt så jag har vanligtvis problem med trycket från mina köparskor och jag får ofta blåsor. Med Floats har jag aldrig märkt av det. De är också väldigt flexibla – jag har sprungit tuffa löpturer, långa löpturer och enkla löpturer med dem, något jag tidigare behövt 3-4 olika skor för tidigare.

Joonas 7 tips för att komma igång och ta löpningen till nästa nivå: 

1. Bestäm dig och boka sedan in dina löpturer i din kalender och prioritera dem. Försök sedan att köra en vecko- eller daglig löptur. Det blir lättare efter bara några veckor.

2. Ett bra sätt att börja springa är att göra det med en kompis. Då blir det mycket lättare att faktiskt komma iväg.

3. När du tar en lättare löptur är det inte fel att ta det långsamt. Jag springer själv på 4.30-6 min/km på mina lugnare löpturer. När du springer en snabbare tur – höj tempot gradvis så att du inte tar ut dig själv för snabbt.

4. Variera tempot på löpningen – det förbättrar både din teknik och kondition eftersom kroppen får öva på olika sorters påfrestning.

5. Om du är van att springa 30-40 minuter, testa att springa i lugnt tempo i 60 minuter. Öka sedan rundan med 5-10 minuter gradvis vecka efter vecka och behåll ett lugnt tempo. På det sättet kommer du att bygga upp din uthållighet och snart att klara av att springa längre rundor.

6. Varannan vecka kan du byta ut en av dina vanliga löpturer mot en tur med snabbare tempo eller en intervalltur.

7. När du vill ta din löpning till nästa nivå rekommenderar jag alla att gå med i en lokal löpargrupp eller skaffa en löparcoach som lägger upp en plan för just dina behov.

Joonas Harjamäki, elitlöpare och chef på Reebok Running i Norden.

Du hittar Floatride Run, för dam och herr, exklusivt hos Löplabbet och Löplabbet.se i Norden.

Det finns bara 90 par herrskor så det gäller att vara snabb!

Klicka hem ditt par här!


Dela (71)
Tweeta


Laddar