Annons
Annons

Andreas Löwenstam på H&M är Årets designer 2016

Årets designer 2016 är en av världens mäktigaste modeprofiler. För Café berättar Andreas Löwenstam – designchef på H&M Herr – om utmaningen att träffa rätt. Och om hur han blev David med David Beckham.

Tom Cehlin Magnusson
Foto Björn Terring
Dela (24)
Tweeta
Annons
andreasl

Juryns motivering: ”Med elegans och skicklighet förmedlar destignern Andreas Löwenstam modern manlighet. H&M:s spjutspetslinjer Trend och Studio – där Andreas varit drivande – håller högsta modegrad och erbjuder plagg och accessoarer för alla som älskar att klä sig både snyggt, medvetet och funktionellt.

Inne på H&M:s högkvarter i centrala Stockholm visar årets designer – Andreas Löwenstam – runt mig på helig mark: platsen där hela världens tongivande herrmode blir till. Rundturen går i snabb takt. Trots min guides vana hand är det lätt att gå vilse med blicken bland alla färger, mönster, tyger och tjocka coffeetable-böcker. I ett rum hänger skinnjackor, trenchcoats och printade skjortor: vintagefynd som väntar på att bli inspiration för kommande kollektioner. I ett annat rum hänger fler nyanser av blått än vad Yves Klein hade kunnat föreställa sig. Årets designer pekar mot det blå infernot och säger att man för varje säsong måste ta fram en helt ny nyans av mörkblå för att hålla det intressant för kunderna.

Andreas Löwenstam är efter en karriär på bland annat Levi’s, Marc O’Polo och Lars Wallin ansvarig för herrmodet hos H&M. Med stilsäker hand och smittsam entusiasm har han lanserat klädmärkets framåtblickande Trend-kollektion. Andreas senaste bidrag? H&M:s Studio-kollektion som har hyllats på bred front – och sålt slut på rekordtid.

Årets designer 2016, hur känns det?

– Smickrande och hedrande, helt ärligt så har det nog inte riktigt landat. Men vi är ett helt team som jobbar med det här tillsammans vilket gör att jag varken vill eller kan ta åt mig äran själv.

Ja, på tal om att gå till jobbet, hur ser en vanlig arbetsdag ut för årets designer?

– Ambitionen är hela tiden att ta herravdelningen ett steg framåt, att ständigt bli bättre. En stor del av mitt jobb är att analysera omvärlden, både det stora modet och växande subtrender.

Kan man som H&M-designer vara först med trender? 

– Jag ser det inte nödvändigtvis som vår uppgift att skapa nya trender, utan snarare att erbjuda både kommersiellt mode och det allra senaste. Utmaningen är att träffa rätt. Det sämsta man kan göra är att landa en viktig trend en säsong för sent.

Vad blir du inspirerad av? 

– Jag går igång på allt som är nytt, spännande och vackert. Det kan vara allt ifrån film, musik, utställningar och enstaka plagg till reseupplevelser. Tokyo till exempel. Japanerna är så sjukt bra på herrmode. Hela staden är som en stor utställning. Allt där handlar om att skapa konceptuella upplevelser.

low2

H&M:s höga modegrad. Tidigare i höst lanserade H&M sin andra upplaga av Studio-­kollektionen för män, en kollektion som blev hyllad av både kunder och modekännare för sin upp­datering av klassiskt herrmode. Kollektionen innehöll längre rockar i återvunnen ull, polotröjor och skor med kaxigt taggiga sulor, plagg som förde tankarna till 1970-talet, samtidigt som den ärmlösa anoraken i nylon gav en samtida touch.

Nämn ett plagg du har gjort som du är särskilt nöjd med.

– Vi gjorde en kilt för några år sedan som sålde slut på en dag. Både privatpersoner och journalister ringde upp mig med frågor och funderingar. Det är alltid kul att överraska.

Ett koncept som du är stolt över?

– H&M Man Trend – som kändes både kul och högaktuellt. Men även samarbetet med David Beckham. Det har varit en spännande resa från det första mötet där vi delade tankar och idéer till färdiga kollektioner och kampanjer.

Hur ser det samarbetet ut? 

– På klädsidan har David valt sina favoriter utifrån den kollektion som vi har designat. Han har kommit med synpunkter och förslag och så har vi haft en kreativ dialog kring detaljer och sortimentet. Ska en rock ska vara dubbelknäppt eller inte? Kommer svart eller kamel att vara säsongens viktigaste färg? Av naturliga skäl så har samarbetet blivit bättre för varje säsong.

Är du David med David Beckham nu?

– Haha, jo men det måste jag nog säga … vi har haft en tajt dialog. David har varit väldigt involverad i vår underklädeskollektion, ända ner på detaljnivå med vilka kvaliteter och färger som han gillar till snittet och vilken typ av knappar som ska användas.

low3

Vilka är fördelarna och nackdelarna med att arbeta på ett så enormt företag som H&M? 

– Jag tror faktiskt att jag har mer fria händer än vad jag ibland själv inser. En stor del ligger i att få med sig sin omgivning i sina visioner, då kan vi nästan göra vad som helt. På H&M har man förmånen att designa och utveckla sina idéer, trots att alla kanske inte är övertygade om produkten. Ibland kräver det som är helt nytt lite mer tid, medan viss design fastnar direkt.

Hur gör man som designer för att förhålla sig till H&M:s prisbild?

– Vi börjar alltid med produkten, inte med priset. I höstens Studio-kollektion har vi flera rockar i återvunnen ull från italienska Manteco och även flera tröjor i en ull- och kashmirblandning. Där har vi valt att inte kompromissa. Andra produkter kan då inte ligga på samma nivå av kvalitet och detaljer, allt för att skapa en prisbalans. Sedan hjälper det oss att vi är ett stort och välorganiserat företag, utan kostsamma mellanhänder, med en gedigen erfarenhet.

Hur gillar du själv att klä dig? 

– Jag är en riktig kameleont som anpassar min klädsel efter dagens olika aktiviteter eller dagsform. Det mode som råder just nu passar mig väl. Att mixa det urbana och formella med något sportigt, för maximal komfort, utan att behöva kompromissa med stilen.

Vad gillar du för märken? 

– Det finns en anledning till varför hela modebranschen riktar blickarna mot Stockholm just nu. Jag är imponerad av det som Our Legacy gör. Acne Studios och deras in-
novativa relation till mode och populärkultur är alltid inspirerande. Mucker, All Blues och Pouch Pals är mindre men spännande märken där det bubblar av kreativitet.

Vilket plagg värderar du mest i garderoben?

– Jag är inte direkt sentimental när det gäller kläder, om det skulle börja brinna hemma så skulle jag nog bara sätta på mig min klocka och hoppa ut genom fönstret. För alla grannars trevnad så sover jag alltid i kalsonger …

Hur tycker du att svenska killars stil har förändrats under de år som du har arbetat på H&M?

– Instagram har förändrat hur den moderna killen hittar sin inspiration i dag. Men inte bara där, utbudet på nätet fungerar i dag som inspiration i kombination med en utökad tillgång till både svensk och internationell modepress, vilket har lett till allt fler killar med en säkrare stil.

– Bara att leva och bo i Stockholm gör att jag känner mig lyckligt lottad. Jag blir inspirerad varje dag av killar på på gatan. Många av mina utländska kompisar och branschkollegor säger ofta att vi svenska män klar oss helt outstanding. Vi är inte alltid lika unika som de killar man ser i Tokyo, men vi är kända för vår nyfikenhet och intresset för det allra senaste. Detta gäller inte bara mode utan även mat, dryck och teknologi. Vi kanske inte är först, men vi blickar alltid framåt. Lite som att jobba på H&M.

 

Fotograf Björn Terring/CameraLink Stylist Emine Sander Grooming Kristina Kullenberg/Adamsky Modeller Ben B/Mikas Fabio TS/Nisch Management Fotoassistent Martin Wichardt

Läs också!

Andreas Löwenstams 5 bästa stiltips just nu

Stolta sponsorer

telia

#hatahat #fashionagainsthate

loggor

Annons

Dela (24)
Tweeta

Annons

Laddar