Årets svenska modemärke enligt fem stockholmare

Cafés Stora Modepris innebär en rad utmärkelser och priser – många till svenska varumärken. Men är det rätt märken som har blivit belönade? Vi gav oss ut på stan för att fråga fem stiliga stockholmare om vilket årets svenska klädmärke är.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2016-11-24 16:55  |  Lästid: 2 minuter

Cafés Stora Modepris delas ut i en rad olika kategorier på det allt vidare modefältet. Årets designer är som bekant Andreas Löwenstam för H&M, andra svenska pristagare är till exempel Axel Arigato som tog emot priset för årets skomärke medan Oscar Jacobson kammade hem priset för årets kostymmärke.

Mycket svenskt bland pristagarna alltså, men vilket är årets svenska klädmärke? Vi gav oss ut på stan för att ta reda på om rätt låt vann.

Vilket tycker du är årets svenska modemärke?IMG_8091 (kopia)

Jens Oscarsson, 29 år.

– Acne Studios, de gör alltid innovativa grejer och går i bräschen med nya idéer. De går inte i andras fotspår.

IMG_8093 (kopia)

Albin Lindstedt, 26 år.

– Our Legacy, de kommer alltid med nya och utmanande plagg. De har fina ”statement pieces”. Även om de har kostymer så är det inte så klassiska snitt, de gör allt lite annorlunda.

IMG_8105 (kopia)

Jens Wigzell, 19 år.

– Acne Studios, de är originella, kreativa och roliga. De använder mycket färg och känns ungdomliga.

IMG_8107 (kopia)

Rickard Beskow, 28 år. 

– Our Legacy, egentligen mest för kläderna de gjorde för några år sedan, men jag gillar fortfarande mycket av deras grejer.

IMG_8112 (kopia)

Oliver Dannefalk, 29 år.

– Saman Amel, de har helt rätt syn på hur kläder ska presenteras. Det gäller allt ifrån kvalitetstänk och stil, till färg och snitt.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-06 14:21