“Bilarna står för 95 procent av mina utgifter”

Daniel Lindström  |  Publicerad 2011-03-06 00:40  |  Lästid: 4 minuter

INTERVJU. Sveriges snabbaste skidstjärna Jon Olsson om gräs, polishelikoptrar under Gumball 3000, skatteparadiset Monaco och supersatsningen mot OS 2014. Intervju av Jonas Terning. Tidigare publicerad i Café 2/2011.

* * * * *

Du bor i Monaco. Av samma an­ledning som alla andra välbeställda idrottsstjärnor, får man förmoda?
– Ja, av skatteskäl. Här är skatten noll procent. Du behöver inte spara kvitton, allt du behöver är ett konto och ett kort. Men Monaco har också blivit allt viktigare för mig när jag måste ladda batterierna. I Sverige blir det hektiskt med mycket möten. Här har jag inte lika mycket att göra. Det är bra mycket lättare att ladda batterierna i 15 plusgrader och med palmer utanför fönstret än i minus 20.

Hur stor är din lya och vad får du pröjsa per månad?
– Jag bor i en etta som kostar 1 000 euro i månaden. Det är nog den billigaste byggnaden i hela Monaco. Ska du ha någonting större blir det knäppdyrt, en tvåa på samma gata kostar 10 000 euro i månaden. Fast storleken på lägenheten är inte så viktig, viktigast är storleken på balkongen. Det är där du hänger.

Hur många bilar äger du?
– En Nissan GTR och en Lambor­ghini Murcielago LP670. Sen är jag delägare i en Ultima GTR.

Vad får man betala för en Lamborghini nuförtiden?
– 3,8 miljoner. Alldeles för mycket för en bil, men jag kan inte göra saker lite grann. Bilarna står för 95 procent av mina utgifter. Allting grundar sig i att jag är extrem i allt jag gör. När jag hoppar på skidor ska det vara högre, längre och värre än alla andra. Köper jag en bil ska den vara snabbast och låta mest.

Det blir dyrt när det smäller.
– När min pappa lånade Lambor­ghinin backade en dam på front­spoilern. Hon bad om ursäkt, men som pappa sa: ”Det räcker tyvärr inte.” En ny spoiler kostade 250 000 kronor. Det gick på försäkringen.

Vilken av dina bilar låter mest?
– Lamborghinin. Åker du mer än 30 mil har du huvudvärk i tre dagar. När jag körde Gumball 3 000 var det bara att glömma stereon, man hör knappt vad passageraren säger. Men motorn låter för jävla gött.

Hur var Gumball 3 000?
– Grymt roligt. Under sju dagar slutar verkligheten existera. Du är omgiven av drömbilar och på bensinstationerna står det 5 000 människor och hejar. Jag gillar extrema saker men i det där gänget med oljeshejker och rockstjärnor var jag normal. I Belgien körde en kille i 330 km/h och åkte fast. Han fick 20 000 euro i böter samtidigt som de beslagtog bilen. När han släpptes från häktet väntade en helikopter. Killen köpte en ny Lamborghini från luften, landade hos Lambohandlaren och var med i racet igen. Han köpte en bil i Sverige på förhand, utifall att han skulle åka fast, men jag tror aldrig han kom så långt. Jag såg honom inte efter Köpenhamn.

Vad var tråkigast då? Lite dödtid har man väl även under Gumball.
– Att du inte hinner sova ut. Du kör 100 mil i en dånande bil, kommer fram sent och ska upp klockan sex nästa morgon. Rallyt är lika långt varje år, men förut kunde de köra fortare och kom fram tidigare. Nu är det poliser överallt. I Sverige hade vi en polishelikopter efter oss hela tiden. 20 supersportbilar körde i 90 kilometer i timmen i fyra timmar.

Får vem som helst vara med?
– Kanske inte om du har en Volvo 240, men vem som helst kan köpa in sig. Förra året kostade anmälningsavgiften 350 000 kronor.

Vad driver dig?
– Jag hatar att vara dålig, och är jävligt självkritisk. Det kan vara skitjobbigt ibland. Åker jag sjukt bra ena dagen men dåligt dagen efter känner jag mig helt värdelös. Men lyckas du vända självkritiken till motivation blir det en bra drivkraft.

Du är mannen bakom trick som DJ Flip och The Tornado. Hur tänkte du när du namngav dem?
– De måste heta någonting. Vilket namn man än sätter blir halvlökigt.

Vilka namn ligger på lager?
– Inga. Förut hade jag 30 hopp­dagar i månaden men nu med min alpina satsning är det nere i två-tre dagar. Jag försöker mest landa på fötterna, inte uppfinna något nytt.

Vilka sitter längst bak i bussen, freestyle-åkarna eller alpinkillarna?
– Svårt att säga. De har olika klädstil men inuti är alla rätt lika. Alla är tävlingsmänniskor.

Fast det är väl främst freestyle-åkarna som röker gräs?
– Det är en klyscha. De kan se oseriösa ut men lägger nog fler timmar i backen än alpinåkarna. Visst, några lever på det sättet, men många är extrema tävlingsmänniskor. Det är det som ger resultat.

Hur många resdagar har du?
– Runt 330 per år. Det blir svårt att hinna med krukväxter och husdjur.

Felparkeringar över hela världen alltså. Vart skickas böterna?
– Till Monaco. Hyrbilsfirmorna har min adress. Fast det blir inte så många, två-tre i månaden. I Monaco kostar en p-bot 28 euro. Det är inte så dyrt här som folk tror. Har man lärt sig undvika turistfällorna kostar det som i centrala Stockholm.

Du och Jens Byggmark har slagit vad om 50 000 spänn på att du ska vara med i alpina landslaget till OS 2014. Har du fått kalla fötter än?
– Nej, det började som ett skämt men nu har jag insett hur kul det är att köra alpint. Strategiskt var det inte smart eftersom alpinträningen tar tid från freestyleåkningen, men nu vet jag vad jag vill göra med livet. Efter elva år som professionell freestyle-åkare är det kul med någonting nytt.

50 000 måste svida betydligt mer för Jens Byggmark än för dig.
– Fast jag lägger en miljon per år på min alpinsatsning. Jag kommer lägga ut 5-6 miljoner för att nå målet så ekonomiskt påverkar det mig mer.

Du får väl sälja en bil om det kniper. Hur bra andrahandsvärde har en Lamborghini?
– Grymt bra. En bil för 3,8 miljoner kan låta som en sjukt puckad idé men värdet har inte sjunkit en spänn på fyra år. Håll koll på marknaden och köp vid rätt tillfälle så förlorar du inte mycket pengar.

* * * * *

FAKTAFIL

Namn: Jon Olsson.

Född: 17 augusti 1982.

Familj: Pappa Anders, mamma Monika och lillebror Hans Olsson (alpin landslagsman). Flick­vännen Olivia Rehn.

Karriär: Vann junior-SM i slalom 1999, men bytte sedan till friåkning där han varit drivande i sportens utveckling. Har nio medaljer i X-Games, varav ett guld i big air från 2008. Tillhör nu Sverigeeliten i alpin skidåkning igen och satsar på att nå OS i Sotji 2014. Gjorde nyligen webb-tv-serien Life upside down (ligger på kanal5play.se)

Aktuell: Lanserar egna märket Yniq med fokus på skid- och solglasögon. Anordnar i april big air-tävlingen Jon Olsson Invitational i Åre.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 14:11