Cafés Stora Modepris 2014: Här är de varumärken som levererat i år

Olof Helldin  |  Publicerad 2014-09-24 20:07  |  Lästid: 3 minuter
cafes-stora-modepris-2014-basta-varumarken

Nu är det dags för Cafés Stora Modepris, Sveriges tyngsta utmärkelse inom herrmode. Här är de varumärken som levererat bäst under året – från jeans till doft och accessoarer.

* * *

Årets jeansmärke: Lee Jeans

bast-marken-start

Jubilerande Lee har ett starkt arv att luta sig tillbaka mot: varumärket har utrustat cowboys, järnvägsarbetare och Hollywoodstjärnor – från James Dean till Brad Pitt – med slitstark denim i 125 år. Ännu mer imponerande är den progressiva satsningen framåt där Lee låter Örjan Andersson göra patchade punkjeans för en ny generation.

Årets sportmärke: Under Armour

bast-under_armour

Teknik, innovation och snygg design – amerikanska Under Armour uppfyller alla krav vi har på funktionella sportkläder. Det som började som ett litet hobbyprojekt i en källare i Maryland för knappt 20 år sedan har i dag växt till en vass konkurrent för jättar som Nike och Adidas.

Årets accessoarmärke: Baron

bast-baron

Letar du efter den perfekta datorväskan eller portföljen? Du hittar den hos svenska Baron. Varumärket, grundat 1978, har anlitat designern Rasmus Wingårdh för att modernisera sortimentet och utveckla nya produkter. Resultatet är en stark kollektion av funktionella och eleganta väskor för både fritid och arbete.

Årets skomärke: Eytys

bast-eytys

Svenska Eytys har lyckats med det omöjliga – att designa en sneaker man aldrig sett tidigare. Unisexmodellen Mother, med unika proportioner och omsorgsfullt detaljarbete för komfort, har gjort succé över hela världen. Vi älskar de här skorna eftersom de dessutom passar till alla slags kläder.

Årets internationella märke: Calvin Klein

bast-calvin-klein

Att vara konsekvent i sitt uttryck är ett framgångsrecept för modeskapare. Calvin Klein har aldrig frångått sitt koncept med minimalistisk och funktionell design. 2014 känns det amerikanska varumärket mer modernt än någonsin och vi gläds åt den offensiva skandinaviska satsningen med den nya prisvärda linjen Platinum.

Årets doft: Yves Saint Laurent L’Homme Sport

bast-ysl

2006 släpptes klassikern Yves Saint Laurent L’Homme. I år har vi fått bekanta oss med uppföljaren: L’Homme Sport. Ett eko av sin föregångare – lika träig, men sportigare och kaxigare! Trimmad med citrusnoter och en alldeles underbar kropp av bärnsten.

Årets hudvård: Clinique for Men (Estée Lauder)

bast-clinique

Clinique for Men har varit i ropet länge, men allra mest i år. Nu har varumärket nämligen lanserat en alldeles exemplarisk rakserie. Ett perfekt komplement från hudvårdsmärket som har något för alla – oavsett om du är 18 år och har problem med fet hy eller 35 år och är i behov av anti age-produkter.

Årets klockmärke: Casio G-Shock

bast-casio

När Casio 1983 skapade G-Shock var målet att göra en klocka som var lika snygg som stryktålig. Den behövde klara “Triple 10”-testet som innebär ett fall på 10 meter, vattentryck på 10 bar och batteritid på minst 10 år. Att G-Shock också skulle bli en tidlös klassiker hade man knappast räknat med. Men det spejsade armbandsuret har fungerat som en hipp accessoar i drygt 30 år. G-Shock: många olika utföranden – alltid cool.

* * *

Våra samarbetspartners:

csm-loggor
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 13:29