Carlings släpper nytt jeansmärke – Karve

Rock'n'roll och hantverket bakom ett par jeans, det är huvudingredienserna i Carlings nya denimsatsning – det nya jeansmärket Karve.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2016-08-24 10:32  |  Lästid: 2 minuter

Karve är namnet på Carlings senaste denimsatsning, som vi tidigare skrivit om här. Det nya jeansmärket har en tydlig förankring inom rock’n’rollen, men fokuserar också på hantverket bakom ett par jeans. Café fick en exklusiv visning av den första kollektionen på företagets huvudkontor, och en pratstund med designern Martin Gustafsson, som tidigare jobbat med jeans för bland annat Acne Studios.

Karve_TIGHT2

– Det har varit viktigt att det ska kännas idag, vi vill inte vara retro eller heritage. Vi har försökt behålla det skandinaviskt mörka, den smala svarta jeansbyxan är nyckeln. Vi har försökt göra de perfekta svarta jeansen, men vi vill också göra mer urtvättade modeller med mycket attityd.

Vart kommer namnet ifrån?
– Det kommer ifrån engelskans ”carve”, att karva något. Ju djupare du karvar eller svarvar i något, desto mer ser du kärnan av materialet. Detta kan man till exempel se på patchen på jeansen, som istället för en vanlig tygpatch faktiskt är baksidan på jeansens tyg. Genom detta visar vi kärnan i tyget, och visar hur byxan är unik.

Stoltheten över jeansens kvalitet märks, Martin Gustafsson pratar engagerat om allt ifrån handsvarvade knappar till jeansens vikt. Hantverket bakom Karve är ett stort fokus där man har tagit tid på sig för att få den känsla man har varit ute efter.

– Hantverket är viktigt för oss, därför fokuserar vi mycket på passform. Vi har till exempel ett litet insnitt under knät som förbättrar vår tajta passform. Detaljerna är väldigt viktiga, allt ifrån våra handsvarvade knappar till vår patch på baksidan.

Karve_012

Hur arbetar ni mot era konkurrenter, Weekday har till exempel visat att ett par jeans bara behöver kosta 400 kronor?
– Vi vill pusha hantverket, och kvalité. Alla våra jeans är tillverkade i Turkiet. Jag skulle säga att Turkiet faktiskt har gått om Italien och idag är etta vad gäller denimproduktion. Det som också känns bra är att när man har ett eget märke kan man göra sina egna val, och det har vi gjort rent miljömässigt. Alla våra tyger är från så kallade BCI-nominerade leverantörer, vilket i korthet betyder att vi betalar för en renare produkt med färre kemikalier.

Ert fokus är på svarta jeans, hur ser det ut rent konkret?
– Dels har vi flest svarta tvättar, vi har också utvecklat ett par svarta jeans som är ”True Black”, vilket innebär att jeansen verkligen håller sig svarta, de drar heller inte till sig damm på samma sätt som liknande jeans gör. Det fina med indigo är ju att det är ett levande material där man får fina slitningar efter ett tag. Men vi vet att det finns många kunder som vill ha ett par svarta jeans som håller färgen, som inte blir grå efter ett tag.

Karve lanseras i alla Carlings butiker den 22 augusti. Den första kollektionen består av sju passformar med ett snittpris på 699 kr.

Karve_022
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-04 16:45