Hoppa till innehåll

Coca Cola zero får nytt utseende, namn – och smak

Sofia Börjesson

Nu ska receptet till den omåttligt populära läsken Coca-Cola zero förändras för att bli mer lik originalet.

Foto: Shutterstock

Den uppmärksamme har kanske redan lagt märke till att de gamla Coca-Cola zero-burkarna har börjat försvinna från butikshyllorna. Det beror på att läskjätten har bestämt sig för att förnya och förtydliga sitt zero-koncept, tio år efter lanseringen.

Den sockerfria läskedrycken Coca-Cola zero får sin söta smak av sötningsmedel som aspartam och acesulfam K, men det är något som verkar ha gått många svenskar helt förbi. Därför har man nu bestämt sig för att byta namn på produkten till Coca-Cola zero sugar.

”Vi såg i undersökningar att endast fem av tio svenskar visste att Coca-Cola zero inte innehöll något socker. Det nya namnet – Coca-Cola zero sugar – kommer att göra detta ännu tydligare”, skriver Olivia Enquist, marknadschef för Coca-Cola, i ett pressmeddelande.

Samtidigt kommer receptet till den populära drycken att förändras, och målet är att få drycken att smaka ännu mer som en vanlig Coca-Cola. Enligt företaget är det en del i arbetet för att minska antalet kalorier som de bidrar med på marknaden med 20 procent till år 2020.

Så här ser den nya burken ut:

Foto: Coca-cola

Om du hellre dricker öl än läsk får du inte missa den nya ”kåtölen”. Den sålde slut direkt, och du kan läsa mer om den här.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.