Converse lanserar tidlös kollektion – samarbetar med streetwearlegendar

Converse Essentials ska erbjuda basplagg som håller över tid.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2016-10-03 12:46  |  Lästid: 2 minuter

Converse satsar på tidlöshet. Med sin nya kollektion Converse Essentials vill man fokusera på kvalitet, och erbjuda plagg som ska hålla över tid. Tanken är att erbjuda basplagg som inte bara ska se bättre ut efter varje användning, utan också bli mjukare ju mer de används.

SHOT_16_FH16_APPAREL_ESSENTIAL_BACKPACK_BLACK_CAM_B_0507

Kollektionen består av fem olika typer av plagg i en monokrom färgskala – en t-shirt, en sweatshirt, två hoodtröjor, ett par sweatpants och en ryggsäck. Plaggen är gjorda i material som ska vara anpassade för ett aktivt liv, och ska slitas naturligt och hålla passformen även efter många tvättar. Modell för kollektionen är den hyllade rapparen Vince Staples.

Vince-clean-backdrop-4

Vince Staples i Converse Essentials. 

För att introducera kollektionen har det amerikanska märket även inlett ett samarbete med streetwear-gudfadern Hiroshi Fujiwara, grundare av legendariska Goodenough och numera designer på hajpade japanska märket Fragment Design. Fujiwara har låtit tvätta plaggen i vad som motsvarar tolv års användning, något som ska ge en vintagekänsla och visa hur plaggen slits efter användning.

FH16_GROUP_ART_UPDATE

Den limiterade kollektionen tillsammans med Hiroshi Fujiwara finns nu på Sneakersnstuff i Stockholm.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-04 21:21