Annons
Annons

Crossfit-skola: 19 vanliga termer inom crossfit – så tyder du dem

Även om crossfit är en sport för alla finns det vissa grejer som är bra att ha koll på när man börjar med den populära sporten.

Mikaela Råberg
Dela (0)
Tweeta
Annons

Att göra en amrap-wod i favoritboxen innehållandes DU:s och ett gäng reps av kippade MU:s är visserligen ingen enkel match, men utmaningen kan bli desto svårare om du inte förstår ett enda ord.

Crossfitspråket, träningstermerna och alla förkortningar är något du lär dig allt eftersom, men misströsta inte. Det går snabbare än du tror.

Någon slags grundkunskap är dock alltid bra att ha – vi har samlat de vanligaste uttrycken.

Den lilla crossfit-ordlistan

Grundtermer:

1. WOD – står för Workout of the day och är själva träningspasset som crossfitmänniskor kör. Crossfit.com har ett gäng olika wodar som många crossfitgym går efter, andra sätter ihop sina egna.

2. Box – ett crossfitgym. Här finns stänger, fria vikter, olympiska ringar, kettlebells, hängräcken, airbikes, roddar och andra roliga crossfitprylar, men de traditionella gymmaskinerna lyser med sin frånvaro.

3. Kippa/kipping – när man tar hjälp av höfterna för att göra en övning lättare. Många övningar går att kippa, exempelvis pullups och muscle ups. Motsatsen är ett strikt utförande av övningarna.

4. Reps – repetition/-er av en övning eller rörelse.

5. Skala – betyder att du skalar av en övning, alltså gör den lättare, sänker vikten eller byter ut övningen om du styrkemässigt, rörlighetsmässigt eller av andra skäl inte kan utföra den korrekt.

6. Failure – att göra en övning till failure betyder att du gör så många repetitioner – reps – du kan tills du absolut inte orkar fler.

crossfit-ordlista-workout

Foto: Shutterstock

Andra vanliga termer och förkortningar:

7. AMRAP – står för As many round/reps as possible och syftar på varv eller repetitioner man hinner göra på en viss tid. Säg att du ska göra ett pass – en wod – som pågår i 20 minuter, håll då räkningen på hur många varv eller repetitioner du hinner göra under de här 20 minuterna. Och nästa gång du gör samma wod, försök få ett bättre resultat.

8. CTB – står för Chest to bar och innebär att du gör en övning där bröstet måste nudda. Exempelvis chest to bar pullups, då du drar dig upp så högt att att bröstet nuddar räcket.

9. DU – står för dubble unders, på svenska; dubbelhopp, och är en hopprepsövning där repet ska hinna slå runt två varv innan du landar.

10. HSPU – förkortning för Handstående armhävning, handstand pushups.

11. MU – förkortning för Muscle ups, en övning som kombinerar pullups och dips, enkelt förklarat. Utförs ofta i romerska ringar, men kan också göras i räcke.

12. Oly – förkortning för Olympiska lyft, som är en del av de tekniska, explosiva (och tunga!) momenten inom crossfit. De olympiska lyften består av två lyft; Snatch (ryck) och Clean & jerk (stöt).

13. OHS – förkortning av Overhead squat, ett djupt knäböj med viktstång ovanför huvudet på utlåsta armar i ett brett grepp.

14. OTM/ EMOM – står för On the minute/Every minute on the minute och betyder att en eller flera förutbestämda rörelser/set ska ske varje hel minut. Blir du klar på 30 sekunder – då vilar du resterande 30 sekunder. Tar det dig 50 sekunder – ja, då hinner du bara vila i 10 sekunder innan nästa hela minut börjar igen. Det blir jobbigare för varje minut som går.

15. PR – personligt rekord.

16. PB – personbästa.

17. Pistols – enbensknäböj med ena benet utsträckt rakt framåt.

18. SDHP – förkortning för Sumo deadlift high pull, en övning som kombinerar ett sumomarklyft med att dra vikten nära kroppen och upp mot hakan, med armbågarna uppåt.

19. T2B/TTB/Toes to bar – en övning där du hänger från ett räcke i båda händerna – armarna utsträckta – och ska få tårna att nudda räcket. En riktig påfrestning för magmusklerna.

Mer om crossfit från Café!

Nybörjarens guide till crossfit – allt du behöver veta för att komma igång

Video: 3 crossfitövningar vi ofta gör fel – Karl Dyall visar tekniken

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons

Laddar