Därför är Melodifestivalen coolare än vad du tror

cafevik  |  Publicerad 2015-02-07 22:00  |  Lästid: 2 minuter
mello-start

Trött på schlagerhits, glam och oändliga deltävlingar? Tagga ner lite – Cafés Jonatan Loxdal förklarar varför Melodifestivalen är faktiskt hipp.

* * *

Du tänker på tonartshöjningar. Du tänker på groteskt klädda dansare och playback-musiker. Att dissa mellon har blivit närmast en folkrörelse. Hur kunde det gå så långt, när Melodifestivalen egentligen en av våra främsta nationalklenoder? Här är några anledningar till varför du ska slå på tv:n och titta.

Melodifestivalen är störst

Melodifestivalen är stor. Melodifestivalen är The Boss. Förra årets första deltävling sågs av 3 405 000 personer. Det är 34 procent av Sveriges invånare, mer än en tredjedel av befolkningen. Det är vårt Super bowl, fotbolls-VM och Oscarsgala i ett, doppat i konfetti och glittrande paljetter.

För att ge lite perspektiv på hur stor mellon faktiskt är: Av 2013 års 10 mest sedda tv-program var hela sju stycken deltävlingar i Melodifestivalen samt Eurovision song contest. Släng er i väggen, Idol och hockey-VM.

Det sägs ofta att svenskarna är de sista som bryr sig om Eurovision song contest, och att resten av länderna rycker på axlarna och skickar larviga bidrag. Det finns något fantastiskt fint med det. Folkhemmet tror fortfarande på sin melodifestival (eller "schlagerfestival" som den envist kallas i folkmun), och har inga planer på att sluta göra det.

Sveriges enda chans i världen

Vi vill gärna förneka det, men låt oss titta oss i spegeln och säga det rakt ut: när det kommer till tävlingar är Sverige ett u-land. Vår största triumf inom fotboll är att vi tog VM-brons 1994, därefter att vi tog silver … ja, när var det nu igen? 1958. Som friidrottsnation är vi ett minne blott, och vi tar knappt några Oscars. Men Eurovision song contest har vi vunnit hela fem gånger, och tillhör därmed europaeliten. Här är en gren där vi faktiskt har råd att var lite kaxiga – ta chansen och var det!

Banbrytande och provocerande

Jämför med Idol, X-factor och andra hajpade musiktävlingar: begåvade sjuttonåringar sjunger mellanmjölkspop i sina vardagskläder och får TV4-publikens artiga jubel.

Melodifestivalen står på barrikaderna. Tillsammans med Eurovision song contest är det en syndig orgie i nyskapande scenkläder och låtar, könsöverskridande identiteter och politiska statements. Conchita Wurst har lärt oss att en drag queen kan ta hem hela spelet, Malena Ernman introducerade opera på schlagerscenen och med årets tävlande Dolly style – med medlemmarna Molly, Polly och Holly – hittar det senaste deccenniets japanvåg sin plats i mellon.

Melodifestivalen ger ekon på den internationella politiska scenen. Humorgänget Grotescos satirartade mellanakt 2009 – en kitschig technolåt fullspäckad med balalajkor, kosackdansare och sovjetiska symboler – föranledde att SVT fick be Ryssland om ursäkt. – Jag känner mig irriterad, kommenterade en sekreterare på ryska ambassaden.

Evenemanget lider av ojämställdhet mellan könen – bara 25 procent av årets upphovsmän är kvinnor – men långt före Sveriges industrier har mellon infört könskvotering, om än blygsam. Minst 20 procent av bidragen ska ha kvinnliga upphovsmän.

En chans att ha jävligt kul

Tycker du ändå att Melodifestivalen är ett smaklöst, svennigt, genomkommersiellt evenemang med dålig musik? Du har rätt på alla punkter. Men spänn av. Melodifestivalen är en fest, och det går inte att slåss mot en fest. Din enda chans att ta hem en seger är att omfamna allt det där plastiga och glammiga. Fyll ditt rosa champagneglaset, snör på dig dina gyllne skor och dansa i neon.

Jonatan Loxdal

* * *

Läs också!

Butikspersonalen: Det här är de mest irriterande sakerna kunder gör när de shoppar

12 myter om varumärken som vi är trötta på – så här ligger det till

Äta insekter är hetaste mattrenden – ”Så fort man kommer över spärren är det inga problem”

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 10:53