Skip to content

Därför gjorde vi filmen med Zlatan som Lucia

Joel Linde

Cafés film med Zlatan Ibrahimovic som Lucia har hyllats av tiotusentals. Men faktum är att den är ett år gammal.

[socializer-facebookembed href=”https://www.facebook.com/tidningencafe/videos/10153163147381367/”]

De senaste dagarna har en av Cafés Facebook-filmer fått ovanligt mycket snurr i sociala medier. På bara något dygn har den nått över en miljon människor och setts hundratusentals gånger. Det är en film som föreställer Zlatan Ibrahimovic som lucia, och anledningen att den blivit viral är förstås alla reaktioner som följde årets luciakampanj från Åhléns, där en mörkhyad pojke var utklädd till lucia.

– Jag upptäckte i går kväll att filmen började delas på Facebook igen, sen rann det på med ett par hundratusen views på några timmar. Väldigt oväntat, och väldigt, väldigt kul. Vi gjorde filmen förra året med glimten i ögat, som en hyllning till Zlatan, säger Cafés chefredaktör Jonas Terning.

Filmen skapades alltså inte som en reaktion på det som hände kring Åhléns luciakampanj, utan var något som Cafés förre medarbetare, Mats Bax, gjorde redan för ett år sedan. Passande nog publicerades filmen då med texten “Det är klart att killar kan vara Lucia ❤️!”

– Zlatan hade redan pratsjungit nationalsången, så jag ville se hur det lät om han skulle sjunga luciasånger på samma sätt. Vi hade redan de episka bilderna från Cafés omslagsplåtning, så det var bara att dra på en luciakrona och lite snö för den hårdaste Luzian världen skådat, säger han.

Hur tänkte du när du skapade filmen?

– Det var aldrig en grej att det var en kille. Det var en grej att det var just Zlatan. Men något saknades för att motivera att publicera klippet. Så vi lade till det självklara: Klart att killar kan vara Lucia. Lucia är ju en roll, som i vilken pjäs som helst. Olika personer tillför olika laddning till rollen, men alla ska ju kunna spela den?

Trots att skrämmande många människor har gjort vad de kunnat för att sprida sitt hat har ändå reaktionerna varit övervägande positiva. Efter ett par dagar hade kampanjerna #jagärhär och #jagärlucia fyllts med inlägg av människor som iklätt sig luciarollen.

Jonas Terning igen:

– Julen verkar vara någon slags högtid för trollen men årets holmgång med Åhlens lucia var ändå något slags lågvattenmärke. Att vår gamla Zlatan-hyllning får nytt liv visar ändå att antalet vanliga, vettiga människor med varma hjärtan är betydligt fler.

Har du också fått nog av Lucia-bråken? Du bör du läsa våra 6 skäl att sluta fira lucia, en gång för alla.

[socializer-facebookembed href=”https://www.facebook.com/tidningencafe/videos/10153163147381367/”]

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.