Don Drapers klassiska pitch från Mad Men har blivit till riktig kampanj

”Pass the Heinz” var en av Don Drapers minnesvärda pitchar i Mad Men – nu gör ketchupföretaget verklighet av idén på riktigt.

Joakim Almén  |  Publicerad 2017-03-15 13:19  |  Lästid: 2 minuter

Vi minns fortfarande Mad Men som den fängslande, snygga, tv-serien den var. Serien kretsade kring Jon Hamms karaktär Don Draper – en enigmatisk reklamman i 1960-talets New York.

Don Drapers minnesvärda moments är många, ett av dem är hans reklampitch för Heinz ketchup: ”Pass the Heinz”. I serien ratas Dons idé om att inte visa någon produkt överhuvudtaget – och varken Draper eller pitch-konkurrenten Peggy Olson vinner Heinz-kontot.

Men nu blir Drapers 50 år gamla, fiktiva, reklamidé verklighet. Heinz rullar just nu ut billboards över New York med bilder med Drapers copy från serien. Heinz varumärkeschef Nicole Kulwicki säger till sajten Adweek att tajmingen var rätt för att förverkliga idén:

– Även om Don Draper skapade "Pass the Heinz" för nästan 50 år sedan fungerar det fortfarande väldigt väl i dagens kommunikationslandskap, säger hon.

Bilderna från reklamkampanjen:

Heinz reklambyrå har, PR-mässigt smart nog, gjort en credlista tillsammans med Mad Men-reklambyrån Sterling Cooper Draper Pryce och deras medarbetare.

Det återstår att se huruvida PR-stuntet kommer att öka Heinz försäljning, men en eloge för smart PR bör ändå ges.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-02 21:22