DRKN hyllar gamingkulturen – nya Call of Duty får egen klädkollektion

DRKN är klädmärket som främst riktar sig till gamers. I samband med nya Call of Duty släpper man nu en kollektion och hoppas etablera mer gaming i modevärlden.

Marlon Appelgren  |  Publicerad 2017-11-03 11:47  |  Lästid: 2 minuter

Idag, fredag, släpps det nya spelet Call of Duty WWII och många skjutspelstrogna gamers flockas i spelbutikerna. Det råder ingen tvekan om att gamingkulturen i Sverige växer, däremot är det inte lika självklart vilket utrymme den får i modevärlden då tv-spel inte alltid associeras med stilmedvetenhet. David Brask är designer för klädmärket DRKN vars vision bland annat är att få in mer gaming i modevärlden. Nu släpper klädmärket en kollektion i samband med nya Call of Duty WWII.

– Gamingkulturen är väldigt stor och den har väldigt mycket att ge. Det finns en helt ny värld inom gaming att hämta inspiration ifrån, och det är just det vi försöker göra med den nya kollektionen, berättar David Brask.

Varför just en Call of Duty-kollektion och inte något annat spel?

– Det är ganska passande för DRKN som märke då själva spelserien har en väldigt bra historia. Spelet har ganska mycket referenser som liknar oss då vi plockar en del av vår inspiration från liknande combat och survival-spel. Det kan man se på vår senaste kollektion där vi jobbar mycket med funktioner och lösningar som smarta fickor.

Vad brukar ni spela förutom Call of Duty?

– Vi spelar och inspireras av massor av spel hela tiden. Just nu spelar jag en hel del Battlegrounds med några från jobbet.

Varför ska modevärlden inspireras av gamingkultur?

– Gaming är ett av de största kulturella fenomenen som finns och det kommer knappast bli mindre imorgon. Gaming är som vilken annan livsstil som helst och idag är vi alla gamers mer eller mindre.

Skulle ni vilja samarbete med något annat tv-spel?

– Oj, det finns hur många intressanta och ikoniska spel som helst därute, men vi är helt klart svaga för mörka dystopiska science fiction-spel.

Kollektionen kommer i en limiterad serie som ges till utvalda personer och går just nu inte att köpa i butik. Läs mer om kollektionen här.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-10 15:26