Annons
Annons

Ladd, hybrid eller el? Hyundai står för vinterns bilsnackis

Vill du vara en modern människa och byta bensin mot el. Som första bilmärke erbjuder Hyundai både en hybrid, laddhybrid och elbil. Tre nivåer av eldrift som gör det enkelt att köra miljövänligt. Vi lyfter på huven till succén IONIQ.

Sponsrat innehåll
Dela (29)
Tweeta

Sponsrat av Hyundai

CAFE_Hyundai_artikel_4

Trenden sprider sig.

Indien har satt målet att bli första land med bara eldrivna fordon på vägarna. Tyskland försöker hinna före. Holland är inne på samma spår och jobbar mot att alla nya bilar ska vara fossilfria 2025. Och här i Sverige har vi faktiskt redan nu den högsta andelen laddbara fordon i världen – endast slagna av Norge.

Ingen tvivlar längre på att framtidens bilflotta är elektrifierad. Det är billigare, smartare, tystare, säkrare, roligare och förstås bättre för miljön. Men tidigare har det varit svårt och dyrt att byta bensin mot el. Goda nyheter: den tiden är förbi. Nu lanserar Hyundai ett helt nytt koncept med både hybrid, laddhybrid och elbil. Aldrig förr har ett bilföretag kunnat erbjuda alla tre varianter och samtidigt haft en bränslecellsbil i utbudet.

Den här världsunika satsningen går under namnet IONIQ. Hyundai var inte först med varken elbilar eller hybrider, men man fokuserar istället på att bli bäst. Alla IONIQ har klassledande lastutrymmen, batteriteknik och toppfart, med de senaste digitala finesserna. Hybriden är ensam på marknaden om sin sexstegade dubbelkopplingslåda som ger rappare körglädje. Och elbilen har en energiförbrukning som är nästan hälften av konkurrenternas.

CAFE_hyundai_artikel_3

Men det slutar inte där. IONIQ vann nyligen pris för sin sparsmakade design, som är stilren och visionär utan att leka rymdskepp. Räckvidden då? Jo, elbilens litiumbatteri tar dig hela 280 kilometer på en enda laddning – bäst i klassen igen. Samtidigt har Hyundai lyckats hålla ett prisläge som få kan mäta sig med. Både elbilen och laddhybriden omfattas dessutom av supermiljöbilspremien, som ger dig upp till 40 000 kronor rabatt per bil.

Låter dealen för bra för att vara sann? Well, lyssna på experterna. Under hösten har IONIQ tagit branschpressen med storm. Teknikens Värld faller för prestandan: ”Den ögonblickliga gasresponsen gör att bilen känns riktigt kvick”. Vi Bilägare hyllar komforten: ”Det mjuka chassit passar perfekt i stadsmiljön.” Medan Dagens Nyheter imponeras av ”en modern trevlig familjebil”. För att bara nämna några exempel.

Läs mer om pressens recensioner av IONIQ här.

CAFE_hyundai_artikel_2

Finast av allt är kanske ändå att IONIQ ger oss möjligheten att själva välja vilken nivå av eldrift som passar vår vardag. För om världen ska ställa om till el måste man ta hänsyn till kundens behov. Så hur ska man tänka när man väljer IONIQ? Här är en snabbguide:

  • IONIQ Hybrid: Du vill minska dina bensinkostnader och utsläpp, men orkar inte tänka på laddning och räckvidd. Kombinationen av elmotor och bensinmotor gör nämligen att bilen själv ser till att köra på el när det går och laddar batteriet automatiskt under färden. Perfekt för dig som bor på landet och har långt till närmaste laddstolpe.
  • IONIQ Laddhybrid: Du vill ha en supermiljöbil och laddar gärna upp den hemma eller på jobbet. Men du vill också göra långa roadtrips ute i landet och då kunna tanka med bensin. Bilen drivs av både en elmotor och bensinmotor, men kan till skillnad från hybriden laddas via sladd till ett vanligt uttag. Perfekt för dig som rör dig mellan stad och landsbygd.
  • IONIQ Elbil: Du brinner för miljön och vill köra helt utsläppsfritt. Samtidigt som du vill slippa alla bensinkostnader. Bilen drivs uteslutande av en elmotor med rekordlång räckvidd på 280 kilometer. Den har också ett varningssystem, så att du i god tid kan förebygga att batteriet laddar ur. Perfekt för dig som bor i en storstad och pendlar till jobbet.

Testa vilken variant som passar dig bäst här.

CAFE_hyundai_artikel_1

Läs mer om IONIQ och gör ditt eget val på hyundai.se/ioniq 

Sponsrat av Hyundai


Dela (29)
Tweeta


Laddar