Hoppa till innehåll

Franska nerver bakom snyggt sneakersamarbete

cafevik

David Obadia och Nelson Hassan ligger bakom streetmärket Brooklyn We Go Hard. I helgen släpps duons första sko – gjord i samarbete med Puma. Café träffade de två fransmännen inför releasen och pratade produktionsnervositet, Armani och vad alla måste ha i garderoben. * * * I maj 2010 skapades Brooklyn We Go Hard, BWGH, av … Continued

David Obadia och Nelson Hassan ligger bakom streetmärket Brooklyn We Go Hard. I helgen släpps duons första sko – gjord i samarbete med Puma. Café träffade de två fransmännen inför releasen och pratade produktionsnervositet, Armani och vad alla måste ha i garderoben.

* * *

I maj 2010 skapades Brooklyn We Go Hard, BWGH, av de två franska barndomsvännerna David Obadia och Nelson Hassan. Det började med ett årligt magasin och ett gäng t-shirts. Men mycket har hänt sedan dess.

– Vi utvecklas hela tiden, steg för steg, säger David Obadia. Vi kan inte bara göra t-shirts för vi gillar inte t-shirts egentligen, haha.

Så nu gör ni skor?
– Nu gör vi skor! Jag hade en barndomsdröm om att få designa skor och då är det ju giganterna Puma, Nike, Adidas och New Balance som man vill göra dem för. Att göra en sneaker helt själv med material och balans mellan allt funktionsmässigt är i princip omöjligt, säger David.

Hur gick det till när Puma kontaktade er?
David: Först trodde vi inte ens att det var sant. Jag trodde det var vår agent som ringde först – och så visade det sig vara från Puma. Vi blev helt galna! För att nå framgång tror man ju att man måste vara ett stort märke och ha en massa kontakter. Och så plötsligt sitter vi två där, tillsammans med Puma. Det känns fortfarande helt sjukt.

Hur har arbetet gått?
David: Vi var otroligt nervösa i början. Vi mixade modern konst, som är min passion, med sport som vi båda är intresserade av. Vi blandade allt och hämtade detaljer från massa olika modeller. Jag tycker verkligen vår sko är något nytt och det är inte så lätt. Jag tror klassikern Puma Clyde har gjorts i ungefär 500 versioner. Nej, snarare 5 000! Och modellen R698 som vi redesignat har säkert gjorts om 25 gånger redan.

Brooklyn We Go Hard-varianten på klassikern Puma R698. 

Vem kommer köpa skorna?
David: Jag tror den passar till den utbildade. Och såklart sneakerheads! Vi är inga sneakerheads själva men så fort vi ser en limiterad upplaga av en snygg sko så bara måste vi ha den.

Vad bär man till?
David: Hm, det är en bra fråga.
(Lång diskussion på franska. Båda verkar trumfa den andra med förslag. Tystnad.)
Nelson: Jag skulle säga ett fint leende, haha.
David: Ja, ett leende. Skorna är tidlösa, och det mesta passar enligt mig.

Om ni fick utse årets julklapp, vad skulle det vara?
David: Jag vill inte vara arrogant så jag kan inte säga våra skor. Men en julklapp gör ju en person glad, och jag tror våra skor verkligen kan göra det. Så jag säger dem ändå.

Vilka är era ”måste-ha” i garderoben?
David: Wow, svårt! Jag bryr mig inte så mycket om vad jag har på mig. Jag har alltid samma kläder.
Nelson: Ja, det har du verkligen (skakar på huvudet).
David: Men BWGH x Puma-skorna förstås. Och så något från Armani. Jag älskar det märket väldigt mycket.
Nelson: Och en jacka från Acne!
David: Men det här var svårt alltså. Vilken är din egen ”måste ha”?

Ja, du. En riktigt snygg skjorta?
– Då säger vi så. En riktigt snygg skjorta, haha. Det är alltid bra att ha.

Tillsammans med Puma säljer Brooklyn We Go Hard även en ryggsäck och en extremt limiterad upplaga av en skateboard. Allt går i samma så kallade ”Bluefield”-tema som skorna.

David André

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.