Fullständigt fiasko i Seattle – borren som kostat 26,5 miljarder kronor på 4 år

Det försenade tunnelbygget i Seattle kan jämföras med uselheten i bygget av Hallandsåsen.

Markus Thunberg | Foto: Press  |  Publicerad 2017-08-21 15:08  |  Lästid: 2 minuter

We have #BerthaBreakthrough! twittrade den 6 078 ton tunga, 17 meter höga, 706 miljoner kronor dyra, 100 meter långa – och folkkära – tunnelborren Big Bertha plötsligt en kväll i april. Då hade tusentals intresserade med spänning följt det moln av vit rök i centrala Seattle som utgjorde fiaskots final i timmar. På en plattform klappade publiken händerna lagom mycket. Med en snitthastighet på 700 meter om året kan projektets uselhet jämföras med borrningen av Hallandsåsen som årligen tog sig fram i snitt 820 meter under 21 år.

Big Bertha var världens största tunnelborr när den i juli 2013 sänktes ner i marken under Pearl Jams och Nirvanas hemstad i nordvästra USA. Uppdraget var egentligen rätt simpelt: borra en knappt tre kilometer lång vägtunnel, med målsättningen att lösa stora trafikproblem i centrala Seattle. Men efter bara 300 meter var den glödheta borren trasig. Ett räddningsteam skickades ner och lyckades laga den. Men borrlyckan blev kortvarig när ett slukhål hotade säkerheten. Borren blev sittande under jord. I totalt fyra år.

Efter borrens efterlängtade “breakthrough” i våras var lättnaden stor. Att den äntligen var framme var ”ett omdanande ögonblick i Seattles historia”, enligt borgmästaren Ed Murray.

Borgmästarens vilja att slå på stor trumma är begriplig. Under Big Berthas långsamma färd har den blivit omsprungen av en ännu större borrmaskin, kostat totalt 3,5 miljarder kronor för mycket – och gjorts till åtlöje världen över. Vad slutkostnaden blir är fortfarande oklart, först ska körbanor i två våningar byggas. Kritiken har förstås varit massiv.

– Det är ett gigantiskt misstag att lägga 26,5 miljarder på en ny bilväg när vi borde satsa på kollektivtrafiken, säger aktivisten Jeff Reifman till LA Times.

Big Berthas Twitterkonto kan man fortsätta följa när den folkkära borren tas ur bruk och vägen byggs.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 23:28