Annons
Annons

Gymmets 10 budord – som alla bör följa

Det finns många vett- och etikettregler, men få är anpassade för den speciella plats som gymmet utgör. Bör man alltid plocka undan efter sig? Vad ska man göra med svetten? Och när är det okej att söka ögonkontakt? Vi reder ut frågetecknen åt dig.

Mikaela Råberg
Illustration: Johan Hedberg
Dela (88)
Tweeta
Annons

Gymklimatet är speciellt och innanför anläggningens väggar finns det många outtalade regler av vikt (ordvits medveten) som alla bör följa för att inte skapa dålig stämning. Många erfarna gymmare har fått lära sig den hårda vägen, men är du ny i gamet följer här en snabblektion i vett och etikett på gymet.

Illustration: Johan Hedberg

Illustration: Johan Hedberg

Följ de här 10 budorden nästa gång du tränar för en friktionsfri workout.

1. Du skall icke tro att din mamma jobbar här.

Precis som i köket på jobbet är det ingen annan som vill städa upp efter dig – och gymmet är inget undantag. Ta för vana att alltid plocka undan dina redskap, viktskivor, mattor – eller vad det nu kan vara – när det är dags att gå hem.

2. Du skall icke taga mer plats än nöden kräver.

Det är aldrig okej att ta omotiverat mycket plats, allra minst under rusningen på vardagar efter klockan 17. Gymmets ytor är till för alla som betalar för sig, så visa dina medmotionärer respekt genom att bara ta så mycket (eller lite) plats du behöver.

3. Du skall icke vara ett sprinklersystem.

Det är helt okej att svettas på gymmet, det är ju en av anledningarna till – och följderna av – att vi går dit. Men vet du med dig att det rinner och skvätter om dig är det alltid en god idé att ta med sig en liten handduk att torka pannan med emellanåt.

4. Den sjö du skapat ska du också torka.

Hantlar som dryper av någon annans kroppsvätska är aldrig trevliga att ta i, så den där lilla pannhandduken du numera alltid har med dig fungerar också att torka av redskap och maskiner med, vilket du också bör göra.

5. Tvätta den tröja som i svett marinerat.

Även om dina gymkläder ser rena ut har du trots allt svettats i dem, så att använda samma t-shirt vid nästa gymsession är alltid en dålig idé. Även om du själv inte känner den sura odören kan vi lova att resten av gymmet gör det.

Läs även: 4 övningar för att bli stark på riktigt – som du kan göra hemma >

6. Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad.

Det är inget fel att småprata med främlingar på gymmet, men gör det inte om personen i fråga är mitt uppe i ett set – allra minst om det ser tungt ut. Samma sak gäller så klart om du vill fråga om maskinen eller vikten snart är ledig. Stör aldrig mitt i en rörelse.

7. Du skall alltid knipa.

Oavsett om du kör ett gruppträningspass, är ute i gymmet eller på löpbandet ska du aldrig släppa väder med flit. Det är lika respektlöst som att göra det i en full hiss och det kvittar om du gör det tyst. Förutom att det alltid märks är det extremt taskigt att förpesta luften för alla andra som tränar. Ta en kort paus och spring på toaletten istället.

8. Du skall icke paxa toan.

Gymtoaletterna är till för en sak och det är för att gå på toaletten. Att piffa sig/fixa håret/byta om gör man i övriga delen av omklädningsrummet. Och att ockupera de få toaletter som finns att tillgå med enda syfte att ta en selfie är brott som borde straffas med livstids löpning på löpbandet – eller antal veckors avstängning motsvarande likes din (säkert superfina) selfie ger.

9. Du skall icke stirra.

Att kolla in och fascineras av vissa träningsmänniskors färdigheter på gymmet är en sak, men stirrblick och bli rent av obehaglig är en annan. Var inte den som ger andra rysningar och sök inte ögonkontakt med personen i squatställning mittemot.

10. Du skall icke intimraka dig i duschen.

Vissa saker sköter man hemma i sin privata vrå, bland annat intimrakningen. Att stå i det allmänna duschutrymmet – aningen hukad – och renraka könet skapar garanterat mer irritation än axelryckningar, så om du känner dig träffad är det god tid att sluta med det. Nu. Tack.

Mer läsning från Café:

4 övningar för att bli stark på riktigt – som du kan göra hemma >

16 prylar som fixar din träning 2016 >

5 gymtyper man älskar att störa sig på under träningen >

Jonas Cramby: 6 träningstyper som du garanterat känner igen >

Annons

Dela (88)
Tweeta


Laddar