Annons

Här får Jessica prova vågsurfning och skidåkning – på samma dag

Surfa i iskallt turkost vatten och åk sedan skidor med Skandinaviens bästa utsikt i pudersnö – låter det lockande? Jessica Hjelmhagen vann en helg tillsammans med Gore-Tex i magnifika Lofoten. Läs om hennes äventyrsspäckade helg här!

Café i annonssamarbete med Gore-Tex
Foto: Tobias Ivarsson och Gore-Tex
Dela (189)
Tweeta

Sponsrat innehåll av Gore-Tex.

lofoten5

I början av året blev Jessica Hjelmhagen utvald av Café som en av deltagarna till Gore-Tex Experience Tour i Lofoten. Tillsammans med friåkarna Nico Zacek, Seb Michaud och Greg Hill samt surfaren Simon Strangfeld skulle några lyckligt utvalda deltagare från hela Europa få uppleva Lofotens mäktiga natur både bland pudret på bergen och de iskalla turkosa vågorna i havet.

Det finns av naturliga skäl inte så många platser på jorden där det går att kombinera skidåkning och surfing vilket gör Norges natur unik och ett paradis för alla som älskar actionsporter. April är även den perfekta månaden för toppturer i norra Skandinavien eftersom det fortfarande finns orörd snö samtidigt som dagarna är långa och ljusa.

Jessicas skriver själv om äventyret i snö och vågor

lofoten3

Dag 1: Cirka 40 personer samlades – vi var en spretig grupp från olika länder och med olika bakgrunder men med ett stort gemensamt intresse – skidåkningen. Vi blev direkt kittade med snygga och funktionella Gore Tex-kläder som var perfekta för det snabbt växlande vädret på bergen. Nere i byn där vi bodde hade våren redan kommit men uppe på bergen låg snön fortfarande kall och orörd.

Stighudarna åkte på och tillsammans med lokala guider från Northern Alpine Guides började vandringen upp mot toppen. Ju högre upp vi kom desto bättre blev snön och även den storslagna utsikten. Efter flera timmars kämpande uppåt gick vi slutligen längs en brant bergskam med panoramautsikt över Lofoten. Naturen där var så häftig att jag knappt trodde att det var verkligt och var jag än tittade såg jag mäktiga bergstoppar omgivna av hav och fjordar.

lofoten2

Efter en stunds reflektioner av det djupare slaget var det dags att ta sig ner igen. Det fina med randonnéskidåkning är att man oundvikligen njuter extra mycket av varje sväng när man vet hur mycket man kämpat för varje höjdmeter upp och snön gjorde ingen i gänget besvikna.

lofoten1

Dag 2: Dags att vågsurfa i iskallt vatten! Sedan tidigare hade jag testat vågsurfing på Bali och i Nicaragua där jag ibland tyckte det var jobbigt med den extrema hettan. Och just hettan var ju inget problem norr om polcirkeln vid Unstad beach.

Första projektet var att sätta på sig den förhållandevis tjocka men extremt tighta våtdräkten och jag dröp om svett när luva, handskar och skor slutligen var någorlunda på plats. Mitt vanliga osmidiga jag framstog helt plötsligt som en yogaguru i jämförelse med den stela våtdräkten och andningen blev till och med ansträngd då den satt så hårt runt halsen.

Det är en mäktig känsla att stå på stranden och se ut över det stökiga vattnet och vågorna som rullar in med vinden hårt bitande i ansiktet. Unstad beach är en fantastiskt vacker vik omgiven av berg och havet är så turkost att man nästan kan förväxla det med Medelhavet, ända tills det är dags att hoppa i. Chocken från det iskalla vattnet var inte så illa som jag hade befarat men det tog hårt på krafterna att paddla i det vilda vattnet och kämpa mot den starka strömmen. Efter surfsessionen hoppade vi in i bastun och laddade upp för att ett par timmar senare återigen stå på skidor.

Vi var ett trött men lyckligt gäng som på kvällen samlades på Lofoten Skilodge för en godoch efterlängtad middag med färsk fisk. Fyllda av nya intryck och med massa nya bekantskaper firade vi de fantastiska dagarna som vi delat tillsammans och njöt av utsikten över fjorden, bergen och en himmel som aldrig ville bli helt mörk.

Se mer av Jessicas upplevelser här!