Annons
Annons

Omslagsklassiker i urval: Felix Herngren (2011), Ulf Lundell (1999), Swedish House Mafia (2013), Björn Borg (2006), Moneybrother (2005), Zlatan Ibrahimovic (2003) och premiärutgåvan med en då rykande VM-aktuell Glenn Hysén (1990).

* * *

Cafés första nummer kom på våren 1990 och utgavs av Rosenudde förlag. Grundare och första chefredaktör var Christina Sollenberg. Målsättningen var att skapa ett exklusivt, välskrivet mode- och livsstilsmagasin för män med amerikanska GQ som förebild. Namnet Café skulle associera till en mötesplats.

Annons

De ekonomiska förutsättningarna fanns på plats. Globaliseringen, högkonjunkturen och det sena 1980-talets finans- och börseufori hade skapat ett sug efter mode- och lyxvaror bland unga urbana yrkesmän i Sverige och övriga västvärlden.

Men hösten 1990 kom kraschen. Sverige föll ner i sin djupaste lågkonjunktur sedan 1930-talet och en mängd annonsberoende magasin, inte minst Café, hamnade i kris. Efter ägarbyten landade tidningen slutligen hos det franska tidskriftsförlaget Hachette, som då gav ut modemagasinet ELLE i Sverige.

* * *

Café var först i Sverige med en ambitiös modejournalistik för män. From the top: strandhäng i Brasilien 2013, denim och rockar 2010, generöst skurna finanskostymer 1990, britpopmode 1995 samt Fredrik Ljungberg och Ernst-Hugo Järegård på omslaget till separata modetidningen Café Stil (1999 respektive 1997).

* * *

1991 fick Café en ny chefredaktör, Fredrik Helmertz, som breddade den redaktionella mixen. Målet var att nå en manlig läsekrets utanför Stockholm och göra magasinet mindre beroende av annonsintäkterna. Fokus låg på att skapa en blandning av starka reportage, slagkraftiga bilder och en grundlig, seriös modebevakning.

Den sistnämnda skiftade ton och blev mer inriktad på guider, praktiska råd och ”gör-så-här”-reportage, mindre på sofistikerade modebilder. Café strävade efter att bygga upp ett intresse för stil bland unga svenska män. Visa hur de på ett enkelt sätt kunde se bättre ut. Vägleda bland kläder, skor, skönhetsprodukter och accessoarer.

Lika viktig var journalistiken. Café väckte redan de första åren stor uppmärksamhet i andra medier genom sin satsning på långa välskrivna reportage. Tidningens dokumentärer och fördjupande personporträtt – från makthavare som Göran Persson till supermodeller som Emma Sjöberg – blev stilbildande.

* * *

”Att läsa ett magasin ska vara en verklighetsflykt.” Se några av Cafés mest populära medarbetare – Jan Gradvall, Fredrik Wikingsson, Fredrik Strage och Daniel Lindström – berätta om minnesvärda reportageresor och fotograferingar. Intervjuerna är hämtade ur kampanjen ”Café älskar magasin” (2011).

* * *

Café introducerade också en lustfylld, humoristisk reportagegenre som gav utrymme för nya färgstarka skribenter. Filip Hammar, Fredrik Wikingsson och Jonas Cramby är bara några namn som har utvecklat sin stil i magasinet.

”Nya” Café blev en omedelbar succé och växte under 1990-talet till en TS-upplaga på närmare 44 000 exemplar. Landets mest profilstarka journalister medverkade regelbundet i tidningen – däribland Johanne Hildebrandt, Jan Gradvall, Susanne Ljung och Gellert Tamas. Likaså hyllade fotografer som Jens Assur, Jonas Fredwall Karlsson, Mikael Jansson och Martin Adler.

Utgivningen ökade successivt. När Fredrik Helmertz efterträddes som chefredaktör av Rikard Lind 1999 kom Café ut med tolv nummer per år. Varumärket växte och lanserade två separata spinofftitlar, Café Sport och renodlade modemagasinet Café Stil. Dessutom gavs Café under en period ut i en norsk version.

* * *

Några uppmärksammade dokument: Café bevittnar en avrättning på death row i Texas 1997, Gellert Tamas besöker Auschwitz med skinnskallen Hasse Elofsson 1992, Knutbypastorn Helge Fossmo talar ut i fängelset 2005 och Syrienreportaget ”Infernot inifrån” – belönat med Tidskriftspriset 2013.

* * *

IT-kraschen efter millennieskiftet medförde ett nytt stålbad för tidskriftsmarknaden, men Café behöll greppet om läsarna – nu under ledning av Jens Stenberg, som blev chefredaktör i juli 2000. Café gav ut några av sina bäst säljande nummer någonsin i början av 00-talet och prisades för sin form och sitt innehåll. 2003 utsågs Cafémedarbetaren Christer Berglund till Årets journalist av Sveriges tidskrifter, vilket senare följdes av vinster i kategorier som Årets AD och Årets krönikör.

2006 skiftade Café också omslagspolicy. Efter att tidningen inledningsvis haft män på omslaget – och sedan under en längre period främst kvinnliga artister, skådespelare och fotomodeller – återgick redaktionen till originalkonceptet i samband med en världsexklusiv intervju med Björn Borg inför hans 50-årsdag.

2007 sålde Hachette sin svenska verksamhet till danska Aller Media. Café och ELLE blev därmed förlagskollegor med, bland andra, titlar som Femina och Svensk Damtidning.

Finanskrisen 2008, ökad konkurrens från nylanserade manliga magasin och paradigmskiftet mot en allt större digital mediekonsumtion satte etablerade tidskrifter som Café under ny press. Samtidigt växte tidningen på andra plattformar.

* * *

Substans och humor sida vid sida: Café går en strippkurs för män i Pajala 2000, Paul Ronge och Jens Assur följer Göran Persson 1997, skägg-EM i Österrike 2010, Fredrik Reinfeldt 2003 och Mikael Persbrandt öppnar upp om ”skandalsommaren” 2006.

* * *

Hemsidan Cafe.se, som lanserades redan i slutet av 90-talet och länge var en spartanskt uppdaterad spegling av papperstidningen, förädlades till en levande daglig nyhetskanal inom inte minst mode.

Café lanserade en av Sveriges första manliga stilbloggar, med modechef Daniel Lindström vid rodret, och adderade film, sport, träning, mat och nöje i bevakningsmixen. Trafiken ökade kontinuerligt och låg i slutet av 00-talet runt 40 000 unika besökare i veckan.

För att ytterligare möta de nya digitala läsvanorna beslutades det 2012 att tidningen skulle ges ut på iPad. Premiärnumret – en specialdesignad tabletversion med rörligt extramaterial och nya interaktiva annonsformat – släpptes på våren 2013. Precis som papperstidningen kunde iPad-utgåvan konsumeras antingen som lösnummer eller i prenumererad form.

I samma veva fick Café sin nuvarande tagline: ”Bästa läsningen & snyggaste modet.” 2015 firar tidningen sitt 25-årsjubileum.

Markus Kylén

Redaktionschef 2003–2014

Annons

Dela (85)
Tweeta


Laddar