Annons
Annons

”H&M, Åhléns och andra PK-företag har fattat vad det handlar om”

Företag är pengamaskiner som förstått att deras kunder inte alls är intresserade av förtryck, rasism och hat, skriver Cafés Björn Werner.

Björn Werner
Dela (1.39k)
Tweeta
werner

Cafés Björn Werner (till vänster) skriver om ”PK-kampanjer” som till exempel Åhléns satsning på gränsöverskridande mode. ”Grand Hotels pudlande är många gånger bättre än Kent Ekeroths efter någon av hans blöta kvällar på stan ”som gått lite fel”.

Något har hänt med det politiskt korrekta. I många delar av samhället är det inte längre inne att vara PK. Politikerna har slutat med det. Inte bara Trump och SD, också etablerade partier som Nya Moderaterna har gett upp och blivit gamla igen, så mycket att Anna Kinberg Batra tycker hon kan säga att Sverige ska sluta dalta med invandrare och hennes anställda ropar ”hora” på arbetstid.  Tidningarnas ledarsidor gör inget annat än att diskutera ”obehagliga sanningar” om invandringen medan fler alternativa medier bubblar upp än någon kan räkna till. På Facebook skäms inte ens trollen för att använda sitt eget namn när de ska hata.

Annons

Hos företagen däremot, där är PK högsta mode. Åhléns utmanar gamla normer genom att sätta en rosett på Jens Lapidus och en luciakrona på en liten svart pojke. H&M peppar feminism och självständiga kvinnor med sin kampanj Ladylike. Grand Hotel pudlar många gånger bättre än Kent Ekeroth efter någon av hans blöta kvällar på stan ”som gått lite fel” efter att ha öppnat sina lokaler för Europas rasister.

Partier och tidningar, de som faktiskt ska stå för samhällsmoral, tanke och samvete har börjat släppa taget och fiska skamlöst där vattnet är som grumligast, medan företagen står uppströms med rosiga kinder och pratar varmt om en fin ny värld och blir ledsna när de gör fel. Varför är det såhär?

Svaret, tror jag, är att cash is king. Företag är inga godhetsmaskiner. De är pengamaskiner. Och just det verkar vara  saken som gör att företagen har sett det politiken missförstått och medierna struntar i: att deras kunder och läsare inte alls är intresserade av förtryck, rasism och hat. Företagens kalkyl är enkel: De kunder de förlorar på de som blir tokiga av att se progressiv reklam kryddad med jämlikhet och antirasism är inte alls lika många som de som de vinner på att ha det.

Om samhällsklimatet verkligen var så grundmurat rasistiskt och nationalistiskt som till exempel Moderaterna verkar räkna med skulle ju reklamen förstås se mycket annorlunda ut. Precis som Siemens, Volkswagen, Bosch och Philips gick med på nazisternas villkor under Hitler, till och med så långt som att acceptera att använda krigsslavar i sina fabriker, skulle vi i Sverige om det var en bra affär få se fler och fler företag som skröt med hur de ”värnade de svenska värderingarna” Blåa, blonda lucior på webbsidorna. Glada tider för flaggförsäljarna.

2016 års 20-åringar kommer handla på PK-Åhléns och PK-H&M en lång tid framöver

Så är det inte. Och så kommer det inte heller att bli. Åtminstone så länge deras budskap inte förbjuds av något klåfingrigt högerparti. PK-företagens kunder är de unga, de medvetna, de som växer upp i den värld vi lever i nu istället för att oja sig över den som inte finns längre. Om enbart unga fått rösta i USA-valet hade Trump bara vunnit i fem delstater. I Sverige hade FI, MP, och V – Sveriges by far mest PK partier – fått 33 procent om landets förstagångsväljare fått bestämma. Det är de personerna företagen vill nå och etablera en långsiktig relation till.

Att inte partierna och medierna vill detsamma är en gåta. För sannolikt kommer 2016 års 20-åringar gärna handla på PK-Åhléns och PK-H&M en lång tid framöver. Men kommer de verkligen någonsin vilja rösta på de bruna Moderaterna?

Björn Werner är forskare och journalist. Han skriver om politik för Café.

En av Björn Werners tidigare krönikor:

Södermalmshipsters är ingen elit

folk

Annons

Dela (1.39k)
Tweeta


Laddar