Annons
Annons

Höstens modesnackis kommer från oväntat håll

Mode som en plattform för samhällsskillnad? Vi har smygtittat på höstens modenyhet Fashion against Hate där graffiti-attityd och underground-stil möter kampen mot näthat.

Sponsrat innehåll
Dela (109)
Tweeta

Cafe_telia_artikel_1

Redan under tidigt 90-tal blev konstnären och formgivaren Finsta känd inom graffitikretsar. Hans arbete började därefter dyka upp på kläder från olika streetmärken och i dag har han hela världen som arbetsfält.

CAFE_Telia_Puff_ART_3

– Jag blev ombedd att göra en symbol mot näthat. Både nätet och hat är två saker som är ganska svåra att visa i en bild, men jag började skissa och ganska snabbt hade jag två högar av skisser.

Cafe_telia_artikel_1

Finsta är en av tre konstnärer som står bakom det kreativa uttrycket i den nya modekollektionen Fashion against Hate.

Kollektionen är resultatet av ett initiativ där Telia och modebutiken APLACE samarbetar med tre spännande konstnärer för att visualisera kampen mot näthat.

CAFE_Telia_Puff_ART_2

Elin Klefbom är grafisk formgivare, Art director från Värmland och nyexaminerad från Beckmans Designhögskola. Elin har en förkärlek för när design blir statements.

– Det här var verkligen en konkret möjlighet för mig att göra någonting, att bidra, berättar hon.

Elin arbetar ofta med typografi och ett ganska hårt grafiskt uttryck.

Till Fashion against Hate har hon skapat vita plagg med texten Love love Hate hate i svart tryck.

– Jag tänkte, vad är motsatsen till hat? Det är kärlek. Så när jag hittade frasen Love Love, Hate Hate så blev det en kul tvist på det, berättar Elin.

Cafe_telia_artikel_3
Med en blandning av intelligens och humor skapar Stina Löfgren sina verk som ofta har en känsla av surrealism i vardagssituationer.

CAFE_Telia_Puff_ART_5

– Jag tycker att det är viktigt att engagera sig mot näthat för att det är så mycket kommunikation idag som sker över nätet, berättar Stina.

Till Fashion against Hate har hon skapat en lekfull symbol mot näthat som kommer dyka upp på olika produkter i kollektionen.

– Jag valde att fokusera på omtanken och respekten. Det personliga ansvaret du har över det du skickar ut till andra, fortsätter hon.

Cafe_telia_artikel_2

Kollektionen Fashion Against Hate är Telias nästa steg inom initiativet #hatahat. Genom samarbetet med de tre konstnärerna får det viktiga budskapet mot näthat liv i nya uttryck och symboler.

– Det engagemang vi såg under vårens kampanj i bland annat sociala medier och genom alla som valde att bära vår tröja mot näthat visar att människor vill ha ett schystare klimat på nätet. Mode är ett starkt sätt att visa att man tar ställning. Nu fortsätter vi att ta ansvar och sätta ljus på den här viktiga frågan på ett helt nytt sätt, säger Hélène Barnekow, vd Telia Sverige.

Fashion Against Hate lanseras den 28 september. Kollektionen kommer att säljas i en begränsad upplaga i APLACE butiker i Stockholm och Malmö samt Online. Överskottet går direkt till Telias samarbetspartner Friends och deras arbete mot mobbning i sociala medier.

Se hela kollektionen. 

Läs mer om kollektionen

#hatahat #fashionagainsthate

Sponsrat av Telia


Dela (109)
Tweeta


Laddar