Annons
Annons

Hyllade L’Homme Rouges designer väljer tre favoriter ur höstkollektionen

Det svenska märket L’Homme Rouge har på kort tid seglat upp som ett av de mest intressanta klädmärkena på hemmaplan. Inte nog med en hyllad visning på modeveckan, nu startar märket sin egna butik. Café fick en pratstund med L'Homme Rouges designer om märkets rötter och framtid.

Tom Cehlin Magnusson
Dela (84)
Tweeta
Annons

L’Homme Rouge är namnet på det svenska märke som på kort tid har gått från förhållandevis okänt, till att vara ett av de hetaste svenska klädmärkena för män just nu. Med kläder som är både vågade och subtila men samtidigt bärbara har märket snabbt blivit en favorit bland många klädintresserade.

Under den gångna modeveckan i september stod märket ut med sin visning i en lokal i Kristineberg, ett vågat drag som hyllades från alla håll och kanter.

I samband med att märket på onsdag kväll öppnade sin första egna butik på Södermalm i Stockholm passade vi på att ställa några frågor till märkets designer Jonatan Härngren, som också fick chansen att välja ut sina tre favoriter från höstens kollektion.

IMG_3394

Bild från märkets visning på modeveckan. Foto: Frida Möller / Studio Emma Svensson. 

För den som inte känner till er sedan tidigare, vad är L’Homme Rouge?
– L’Homme Rouge är ett klädmärke som vill tänja på gränserna och utmana herrmodet, både genom design, och sättet man bär kläder på. Det finns ingen specifik man eller kvinna vi ser som vår typiska kund, utan vi ser mer på karaktärer som delar våra värderingar och intressen.

Hur startade märket?
– Det började att vi träffades som en kreativ grupp vänner, vi samlades kring gemensamma intressen, detta mynnade ut i att vi tog fram en mössa. Detta växte därefter till någonting större och då engagerades jag fullt ut som kreativt ansvarig när vi bestämde oss för att börja göra hela kollektioner. Givetvis med samma grundtanke som tidigare, men som ständigt förfinas och vidareutvecklas.

IMG_3589

Foto: Frida Möller / Studio Emma Svensson. 

Vilka är era influenser?
– Det som återkommer är ganska abstrakta ämnen, påhittade tankar och subkulturer. Till exempel handlar höstens kollektion om blindhet där vi med en synskadad person gjorde experiment kring färg och form samt vad kläder och estetik har för betydelse. Man får mycket energi bara av att tänka kring ämnen, fördjupningen i ett ämne är utgångspunkten för det vi gör.

Till sommarens kollektion har vi till exempel fantiserat fram en subkultur som återspeglar en subkultur vi önskade fanns på 70-talet, en blandning av flera kulturer. Jag tycker att det är viktigt att inspirationen kommer fram, det ska inte vara en berättelse man hittar på i efterhand för att få kollektionen att framstå som mer intressant.

Hur kändes det att få så positiv kritik av er visning på modeveckan?
– Det är en ganska speciell känsla. Vi vill inte göra det för enkelt för oss eller som alla andra. Det kändes rätt att inte visa på en plats mitt inne i stan på en salong, det är inte där vi hör hemma. Vi hör hemma i utkanten av stan, där folk hänger, ungdomar spelar fotboll, en mer rå miljö. Detta återspeglar hur verkligheten och vardagen ser ut, där man också bär kläderna.

Vi trodde verkligen på vår idé, och därför blir det extra kul att vi fick bra kritik. Vi vågade lita på vår idé både design och konceptmässigt, något som uppenbarligen lönade sig.

L’Homme Rouges nya butik ligger på Krukmakargatan 29 i Stockholm, märkets höstkollektion hittar du på deras hemsida.

lhr

Scrolla ned till bildspelet för att se vilka favoriter designern Jonatan Härngren har från höstkollektionen!

3
Visa bildspel
/
...
Visa mer

 

 

Annons

Dela (84)
Tweeta

Annons

Laddar