Imperiet slår tillbaka

joel  |  Publicerad 2007-01-17 12:03  |  Lästid: 3 minuter

 

Visst har man kört stora bilar förr, visst har man kört lyxiga bilar, visst har man kört snabba bilar och visst har man kört svindyra bilar… Men när man möter allt detta i en och samma skepnad, ja, då är det inte utan att man känner en viss vördnad. Står man öga mot öga med en Bentley Arnage R känns det som att man borde buga sig, eller möjligtvis göra en honnör, innan man tar den magnifika pjäsen i besittning.

 

bentley-fram_imperiet

 

Bilen kostar 2,5 miljoner kronor, väger 2,5 ton, är 5,4 meter lång och nästan två meter bred. Den är bestyckad med en nästan sju liter stor v8, som med dubbla turboaggregat levererar 400 hästar. För att man ska vara säker på att motorn, som för övrigt härstammar från en maskin som konstruerades 1959, är av rätt sammansättning sitter det en metallskylt under huven som graverats med namnet på just den speciella mekaniker som byggde underverket.

 

bentley-motor_imperiet

 

Faktum är att det mesta är speciellt på Bentley Arnage R. Och det som är mest speciellt är atmo-sfären i kupén.

 

Plast är ett skällsord på fabriken i Crewe utanför Manchester i England. Bilarna byggs för hand och de dominerande materialen är solitt amerikanskt valnötsträ, tjockt läder gjort av skandinaviska kor och kromad metall. Det tar 450 timmar att bygga varje bil och det löpande bandet rör sig med en hastighet av 20 centimeter per minut.

Det är just materialet och hantverket som skapar den där speciella känslan inne i bilen. Bakom de tjocka dörrarna och de tonade rutorna råder lugn och harmoni. Här finns detaljer som mekaniska reglage för ventilationsspjällen, sminkspeglar i c-stolparna för baksätespassagerarna och inbyggda brickor för portvinsglasen i ryggarna till framstolarna. Instrumenten är självklart analoga och klockan tillverkad av Breitling.

 

insida_imperiet

 

Och för den som vill extrautrusta sin bil finns i princip bara ett kriterium – det måste vara lagligt. Annars kan man få allt. Eller vad sägs om till exempel en elstyrd cigarrhumidor, 24-tums platt-tv, en dold bar med kristallkaraff och tillhörande glas eller en barnstol med barnets namn i en färg som matchar den lack man valt till bilen.

 

Är man rädd för ryska maffian, eller kanske om man tillhör den, kan man bepansra sin Arnage så att den klarar kulor från en Kalashnikov ak47. Men det kostar en del – närmare bestämt cirka 1,5 miljoner kronor.

 

Å andra sidan lär det inte drabba någon fattig. Den genomsnittlige Bentleyköparen förfogar över en förmögenhet på 200 miljoner kronor, och 80 procent av kunderna väljer att extrautrusta sin bil för strax under miljonen. Det är inte heller ovanligt att slutpriset hamnar över fem miljoner kronor.

 

Trots att Bentley Arnage ger intrycket av att vara en veritabel stridsvagn är den otroligt lättkörd. Flykten över de svenska potthålsvägarna är magnifik – och snudd på ljudlös. Det väser lite om däcken, men det är också allt.

 

bentley-bak_imperiet

 

I alla fall tills man trampar gasen i botten och den fyrstegade automatlådan smyger i en lägre växel. Att få 2,5 ton bil att flytta sig från 0 till 100 km/h på sex sekunder är som att sätta naturlagarna ur spel. Och känslan håller i sig ända upp till toppfarten som landar runt 250 km/h.

 

Grundintrycket är att det inte spelar någon roll hur fort man kör, bilen beter sig lika belevat i alla hastigheter.

 

Men allra skönast är det trots allt att glida fram i laglydig landsvägsfart. Det är då som den där speciella ärkebrittiska karaktären från imperiets fornstora dagar gör sig som mest påmind. Den som ger Bentley Arnage en personlighet som skiljer ut den från alla andra bilar och som har bidragit till att fylla orderböckerna med en mängd kända namn genom åren.

 

För Bentley är inte bara bilen för den modesta mannen, utan även för en rad
kändisar från Wyclef Jean och Michael Jackson till David Beckham, Robbie Williams och Drottning Elizabeth.

bentley-o-man_imperiet

FAKTA BENTLEY ARNAGE R

Motor

V8 på 6,750 liter.

Maxeffekt

400 hk vid 4 100 varv/min.

Max vridmoment

835 Nm vid 3 250 varv/min.

Acceleration

0–100 km/h på 6,0 sekunder.

Toppfart

250 km/h.

Förbrukning

20,1 liter/100 km (blandad körning).

Pris

2 518 000 kr.

Willy Priske

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 22:55