Inspireras av världens 10 hetaste klädmärken just nu

Dags att uppdatera vårgarderoben? Cafés Emine Sander presenterar tio av världens hetaste varumärken just nu.

Emine Sander  |  Publicerad 2016-03-13 09:25  |  Lästid: 3 minuter
givenchy
Foto: Andreas Kock

Lyxig streetwear: Givenchy

Italienaren Riccardo Tischi har fler entusiastiska fans än de flesta designers i modeeliten. Det är inte enbart för att han postar privata semesterbilder på vännerna Kim och Kanye i sociala medier utan mer för att han lyckats integrera gatumode i en värld med nedärvda regler om hur det är rätt och fel att klä sig. Enligt Tischi kan du givetvis bära ett par basketshorts med Jesus-print till en kritstrecksrandig kavaj.

Kortärmad skjorta, 4 525 kr, skjorta, 4 800 kr, shorts, 4 525 kr, byxor, 6 190 kr, skor, 5 310 kr, Givenchy by Riccardo Tisci.

Stilrent skrädderi: Tiger of Sweden

Framgångsrika Tiger of Sweden – som presenterade sin herrkollektion på modeveckan i London – vågar mer och vinner ytterligare mark för varje säsong. Vårens kollektion har som alltid kostymen i fokus men nu med vidare passform och ett djärvare uttryck.

Kavaj, 3 999 kr, skjorta, 1 299 kr, byxor, 1 999 kr, Tiger of Sweden.

prada
Foto: Andreas Kock

Kreativt vardagsmode: Prada

Ingen Prada-kollektion är den andra lik. När de flesta varumärken behåller ett vinnande koncept från säsong till säsong rör sig Miuccia Prada ständigt framåt. Inspirationen till kollektionerna kommer ofta från konst, politik eller popkultur och resultatet är unikt för varje gång. När historieböckerna skrivs kommer denna modedesigner att räknas som vår tids mest betydelsefulla.

Tröja, 5 450 kr, skjorta, 6 005 kr, långärmad T-shirt, 1 570, byxor, 6 005 kr, Prada.

Androgyn edge: Acne Studios

Jonny Johansson skruvar upp modegraden på herrkollektionen i vår. Här syns boots med platåliknande klackar, stickade långtröjor som påminner om klänningar och handväskor för män. Vid sidan om catwalkdelarna hittar du naturligtvis även Acne Studios helt överlägsna sortiment av smarta och snygga vardagsplagg.

Kavaj, 4 400 kr, linne, 2 600 kr, byxor, 2 300 kr, Acne Studios.

hermes
Foto: Andreas Kock

Anrikt hantverk: Hermès

Det finns få, kanske inget, mer exklusivt varumärke än franska Hermès som gör ready to wear. Utsöka material, traditionellt hantverk och de vackraste färger du kan tänka dig. Dyrt? Ja, men det är allt som kan kategoriseras som världsklass.

Jacka, 14 200 kr, T-shirt, 2 900 kr, byxor, 4 900 kr, skor, 7 500 kr, Hermès.

Smakfullt preppy: Ralph Lauren Purple Label

Ralph Laurens mest exklusiva och minst kända linje heter Purple Label. Kollektionen kännetecknas av högklassiga material, påkostad produktion och limiterad distribution. Vårens sortiment är sportigare än normalt där en hel del färgstarka fritidsplagg tagit plats bland tredelade ullkostymer.

Jacka, 39 950 kr, tröja, 8 450 kr, byxor, 3 950 kr, Ralph Lauren Purple. Skor, 2 799 kr, Tiger of Sweden.

louis
Foto: Andreas Kock

Sportig elegans: Louis Vuitton

När den brittiske designern Kim Jones blev ansvarig för Louis Vuittons herrlinje 2012 skedde en dramatisk förändring. Jones, uppvuxen i och inspirerad av Londons pop- och fotbollskultur, injicerade det franska lyxmärket med ung street-wear och en aktiv look. Detta är definitivt en av modevärldens mest stilbildande och trend-sättande kollektioner.

Jacka, 29 000 kr, skjorta, 6 500 kr, byxor, 8 500 kr, Louis Vuitton.

Modern minimalism: Calvin Klein Collection

Calvin Klein är mycket mer än underkläder, parfym och kontroversiella reklamfilmer. Bland deras klädlinjer är Collection spjutspetskollektionen som designas av Italo Zuchelli och visas på catwalken under Milanos modevecka. Looken är extremt avskalad, ofta färgkoordinerad i ett par nyanser och fokuserad på komfort och funktion.

Tröja, 7 250 kr, byxor, 4 480 kr, sandaler, 4 200 kr, Calvin Klein Collection.

saint

Rockig rebell: Saint Laurent

Konceptet är genialt. Vem vill liksom inte se ut som en rockstjärna? Hedi Slimane fortsätter att visa smala jeans, sylvassa kostymer och korta bikerjackor men har i vår även blandat upp looken med en lite mjukare del av koftor och blommönstrade kostymer. Kontrasten är minst sagt tilltalande.

Kofta, 25 590 kr, skjorta, 3 600 kr, byxor, 3 600 kr, scarf, 4 570 kr, skor, 4 105 kr, Saint Laurent by Hedi Slimane.

Brittisk poplook: Burberry Prorsum

Burberrys enorma framgångar kan förklaras enkelt med att Christopher Bailey lyckats förnya, föryngra och modernisera varumärkets arv från tidigt 1900-tal. Den ikoniska trenchcoaten är ständigt närvarande, i vår matchad med tunna skjortor i spets och långa halsdukar.

Kavaj, 11 720 kr, skjorta, 4 210 kr, byxor, 5 880 kr, Burberry Prorsum.

Fotograf Andreas Kock/Camera Link Stylist Emine Sander Grooming Karolina Liedberg/Link Destails Modeller Love Rönnlund och 

Joseph Chaouch Båth/Nisch Management Fotoassistent  Gustav Svanberg Stylistassistent Kajsa Charliesdotter Tack till Berns Hotel.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 10:01