Efter batteriskandalen – så här kompenserar Apple sina kunder

Apple har bekräftat att de "gjort iPhone långsammare" i takt med att den blir äldre. Nu har de valt att kompensera missnöjda kunder med sänkt pris på nya batterier.

Joel Linde  |  Publicerad 2017-12-29 11:18  |  Lästid: 2 minuter

Café skrev tidigare om hur ett företag genomfört tester på tusentals iPhone och kommit fram till att Apple gör så att telefonen blir långsammare ju äldre den blir. Det skapade en global storm och snart gick Apple ut och bekräftade att de har programmerat telefonerna att ge mindre batterikraft åt processorn i takt med att batteriet blir äldre om sämre.

Det kan tolkas, i grova drag, på två olika sätt. Apples sätt att se på det är att de har minimerat risken för att telefoner ska krascha när batteriet blir sämre. Det andra sättet att se på det är att Apple fått kunderna att tro att deras telefoner blivit gamla och odugliga, vilket lett till att de tvingats köpa nya, när de i själva verket bara har behövt ett nytt batteri.

(På flera håll i USA har Apple blivit stämda – en person vill få ut ett skadestånd på 8,24 biljoner kronor – och om de vinner kan miljoner kunder komma att kompenseras på olika sätt.)

Trots försök att övertyga konsumenterna om sina goda intentioner har Apple inte riktigt lyckats stävja den ilska som många känner, och därför har de nu gått så långt att de sänkt priset på nya batterier (Apple är ju inte kända för att rea ut saker). I ett öppet brev redogör de för alla ändringar som orsakats av misstroendestormen.

"Vi har alltid velat att våra kunder ska kunna använda sina iPhones så länge som möjligt. Vi är stolta över att Apple-produkter är kända för sin uthållighet, och för att behålla sitt värde längre än våra konkurrenters enheter", skriver de, och fortsätter:

"För att adressera våra kunders oro, att erkänna deras lojalitet och för att återfå tilliten från dem som kan ha kommit att tvivla på Apples intentioner har vi beslutat att ta följande steg:"

Det Apple nu gör är att de sänker priset på nya batterier från 79 dollar till 29 dollar, för dem som inte täcks av försäkring. Det gäller från slutet av januari och återstoden av 2018, över hela världen. I Sverige innebär det att batterier kommer kosta runt 300 kronor i stället för 800 kronor.

Tidigt 2018 kommer Apple uppdatera mjukvaran i iPhone för att ge mer transparens om batteriets status, vilket gör att kunder kommer kunna se om batteriets hälsa påverkar telefonens prestanda.

På en helt ny supportsida har de skrivit ner tips och information för att kunder ska få ut så mycket som möjligt av sina batterier, och i förlängningen – sina iPhones.

Apples aktiekurs har också sjunkit från runt 174 till 171 sedan avslöjandet, även om anledningen till tappet snarare verkar vara att prognosen för iPhone X ser ut att justeras ned avsevärt.

Det blir spännande att se om folk kommer börja byta sina batterier i högre utsträckning nu för att väcka nytt liv i sina gamla iPhones, eller om nyhetens behag ändå kommer att segra i slutänden!

Läs även vårt användartest av nya iPhone X och vilka tre saker användarna stör sig på allra mest med nämnda iPhone X.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-10 14:32