“Jag vill att kvinnor ska ta över världen” – Johan Lindeberg i intervju om sitt märkes nya kampanj

J Lindeberg släpper ny fotokampanj – fotad av Johan Lindeberg själv. Med intima bilder och personliga citat ska kampanjen ena J Lindebergs olika delar.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2016-09-12 12:02  |  Lästid: 2 minuter

The Bridge är namnet på den fotoserie som J Lindeberg har släppt i samband med sin höstkollektion, bakom projektet (och kameran) står den nygamla designern Johan Lindeberg, vars roll idag kallas “creative consultant”.

Fotoserien består av bilder på olika individer som alla på något sätt förkroppsligar J Lindebergs värden, tillsammans med ett citat av personen. Persongalleriet som är med och delar med sig av sina tankar i kampanjen innehåller bland annat skådespelaren Waris Ahuwalia, artisten Loreen och Johan Lindebergs dotter Blue som är modell och skådespelare.

I samband med Stockholms modevecka tog Café en pratstund med Johan Lindeberg om sitt nya hjärteprojekt, och vad hans budskap till världen är.

johanlindeberg2

Vad var inspirationen bakom The Bridge-projektet?
– Det började med att Stefan ringde mig i början av sommaren förra året, och frågade om jag var intresserad av att komma tillbaka. Efter flera månader bestämde jag mig för att tacka ja, och att jag skulle arbeta med två hjärteprojekt där det ena är damkollektionen, och det andra The Bridge. The Bridge handlar om att ena J Lindebergs alla olika delar, jag ville foga samman allt med en stark internationell röst genom att sätta ihop ett community med massa människor som visar vad J Lindeberg är. Ett varumärke måste ha en tydlighet och en röst.

När du har pratat om projektet har det nästan varit med politisk undertoner, hur har ni tänkt där?
– Syftet med ett varumärke är ju att inspirera, det är det jag vill göra. Jag tror att ett varumärke kan nå ut ännu längre än politiker, och det innebär ett ansvar. Jag växte upp i ett politiskt hem och vill skapa en plattform där människor kan uttrycka sig. Det var viktigt att få med folk med en drivkraft, folk som tänker och bryr sig.

Hur har ni valt personerna som blivit fotograferade?
– Jag har bara valt själv helt enkelt. Waris kändes till exempel naturlig att börja med då han är min bästa vän. Blue är min dotter, också hon kändes självklar. Jag har alltid tyckt att ett varumärke ska kännas personligt så jag valde helt enkelt folk jag tycker om, och som dessutom har något att säga.

Vilken är din drömperson att fotografera för The Bridge?
– Jag har nog svårt att säga en specifik person, för mig handlar The Bridge-projektet mycket om kombinationen av människor, det är communityt som är det viktiga, inte en enskild person. Jag vill ha med moderna personer som bryr sig om världen och sig själva. Jag vill ha med bra föräldrar! Folk som lever ett modernt liv med demokratiska värderingar.

Vilket är ditt bästa fotograferingstips?
– För mig handlar allt fotograferande om att komma nära, att känna en connection med den man plåtar. För många handlar fotograferande om disposition, för mig handlar allt om ögon och händer. Det är svårt att förklara, och svårt att göra, det tar energi. Jag vill nå fram, och visa något dokumentärt, därför retuscherar jag heller ingenting förutom i den mån jag måste.

Om du blev fotad, vad skulle dit citat vara?
– ”I want women to take over completely and take charge of the world”. Det är dags för kvinnligt ledarskap överallt. Männen har haft sina chanser, nu är det kvinnornas tur. Man måste försöka förändra dynamiken i världen, det tror jag stenhårt på.

Kolla in kampanjen i bildspelet nedan:

[allergallery id="80752"]

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-04 17:37