Jeansens nya form

joel  |  Publicerad 2007-09-18 09:13  |  Lästid: < 1 minuter

Oscar Falk/LundLund
Samtidigt som den smala passformen skördar stora framgångar på nya exportmarknader och gör Sverige till världens hetaste jeansland går nu de som är längst fram vidare. Det är hösten när jeansen får en ny silhuett.
Ut med det supersmala. In med det lite vidare.

På bilden ser ni de två bästa exemplen på att svensk jeansdesign förnyar sig:
• Acne Jeans ”Generic”. Inspirerad av Levi’s 501:a. Rak modell med knappgylf och arbetade detaljer.
• Tiger Jeans ”Boy”. Baggy upptill och avsmalnande under knät. Silhuetten blir något äggformad.

– Jag ville göra ett par jeans som känns lätta att ha på sig på ett baggy sätt. ”Boy” har dessutom veck på framstycket vilket ger intryck av en gubbbyxa, berättar Tiger Jeans-designern Richard Hutchinson.

Hutchinson understryker att detta bara är den första vågen av jeans med lösare silhuett.

– Till vårkollektionen 2008 kommer vi att presentera fler baggy jeansmodeller. Det ligger helt klart i tiden.

Acne Jeans ”Generic”, som landar i butikerna denna månad, är företagets mest avancerade jeansmodell hittills. Förutom att den är producerad i japansk denim har byxan mängder av subtila detaljer. Ett exempel är det grövre tyget i fickfodret som skapar en herrig och lite mer dressad känsla.

– ”Generic” hämtar stark inspiration från tidigt 90-tal. Den är lös i passformen, i stort sett helt rak och ska bäras lite högre, berättar Martin Gustavsson, produkt-utvecklare på Acne Jeans.

”Generic” finns i tre olika tvättar och kostar 1 600 kronor.
Priset för Tiger Jeans ”Boy” är 1 095 kronor.                       

DANIEL LINDSTRÖM

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-08-22 16:43