Nekades boarding p.g.a. sin turban – nu frontar han J.Lindebergs nya kampanj
– Jag har alltid ansett att om man ska spendera pengar på kampanjer, så ska det användas till att säga något som verkligen är betydelsefullt, säger Johan Lindeberg.
Sedan januari i år är Johan Lindberg tillbaka på J.Lindeberg – företaget han grundade 1996 men som han lämnade efter en konflikt år 2007. Han sade då att det är först till hösten 2017 man kommer kunna se en stor förändring, men nu har han släppt den första kampanjen sedan återkomsten.
“Kampanjen porträtterar personligheter som uttrycker sig om något betydelsefullt och och unikt för var och en.” skriver J. Lindeberg själva om kampanjen.
Först ut är Johan Lindebergs nära vän, skådespelaren och designern Waris Ahluwalia (känd från bl.a. Wes Andersons filmer) som blev fotograferad av Johan i hans hem i Williamsburg, NYC, den 21 januari.
– Jag vill bjuda in människor som jag beundrar och blir inspirerad av och be dem att uttrycka sina ord och tankar om världen. Det kändes naturligt att börja med Waris som är min bästa vän, säger Johan Lindeberg.
Waris Ahluwalia uppmärksammades stort i början av året då han blev nekad att gå ombord ett Aero Mexico-flyg på grund av sin turban.
Konflikten löstes dock relativt fort efter att händelsen fått stor uppmärksamhet både i sociala medier och i media. Han lade sedan upp följande uppdatering med ett tack till flygbolaget som hade bett om ursäkt för det inträffade.
Heading home this morning. Thank you @aeromexico for understanding the importance of religious and cultural tolerance. I am happy we were able to work together to come up with a resolution. (See link in bio for more details.) #lovenotfear #fearisanopportunitytoeducate Ett foto publicerat av Waris Ahluwalia (@houseofwaris)
Nu är Waris Ahluwalia alltså personen som frontar Johan Lindebergs första kampanj sedan återkomsten. På bilderna i kampanjen syns Waris Ahluwalia på sex olika bilder tillsammans med sex olika citat från Ahluwalia.
– Jag har alltid ansett att om man ska spendera pengar på kampanjer, så ska det användas till att säga något som verkligen är betydelsefullt. Det har varit min genomgående filosofi under min karriär. Med ”The Bridge Series” vill jag nu ta det till en ny dimension, säger Johan Lindeberg.
Här är bilderna från kampanjen: