Annons
Annons

Jonas Parandian: Alla borde meditera 20 minuter varje dag

Jonas Parandian – eller Naprapatjonas som han också kallas – är Cafés senaste bloggare. Här kommer han skriva om hälsa och ge tips på hur du ska må bättre.

Markus Thunberg
Dela (257)
Tweeta
Annons
jonas

Foto: Tobias Ivarsson

Välkommen till Café, Jonas! Du ska skriva om hälsa här på cafe.se

– Tack! Att stretching och meditation har blivit ett så sexigt ämne att det får vara med i Café är stort. Det känns riktigt bra.

Berätta själv, vad ska bloggen handla om?

– Mitt stora intresse för hälsa. När jag var yngre tränade jag mycket men omedvetet. Jag tränade inte smart och lyssnade inte till kroppen utan körde bara på och tränade så hårt jag kunde. Det resulterade i att jag ofta skadade mig eller blev förkyld. Och så fort som jag återhämtat mig och kommit tillbaka från skada eller sjudom och kände att jag var på gång igen så skadade jag mig igen. Jag trodde att jag var otursförföljd. Men med tiden har jag blivit mer medveten och förstått att det inte alls handlade om otur.

Hur då?

– Jag har rest världen runt för att lära mig av världsledande hälsogurus, styrkecocher, läkare och forskare. I bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter, vad jag lärt mig på resorna och så får läsarna förstås följa med mig på mina kommande äventyr. Just nu tränar jag med rörelsegurun Ido Portal och är en av få i hans Mentorship program. Jag är faktiskt på väg till Thailand just nu för hans årliga Movement camp. Och i sommar ska jag vandra i Pyrenéerna med Wim “The Iceman” Hoff. I en hel vecka ska vi vandra i bergskedjorna och Wim ska lära mig hans metod. Det kommer att bli en häftig upllevelse.

Du är naprapat – vad gör en sån?

– Vi naprapater hjälper folk som har problem med rygg, nacke, muskler och leder. Det kan vara allt från akuta besvär, som ryggskott eller nackspärr, till idrottsskador, överbelastningar och mer kroniska problematik. På Naprapatlandslaget där jag jobbar är vi väldigt noga med att patienten inte bara får bra behandling och rätt övningar att arbeta med hemma, utan också en orsaksdiagnos. De får alltså veta varför de har fått ont. Det är viktigt för patienten att få den förståelsen så att det inte blir ett återkommande problem.

Du driver fem kliniker i Stockholm. Vilken yrkesgrupp är sämst på att ta hand om sig?

– Läkare är sämst. Extremt hög arbetsbelastningen och alldeles för mycket stress. På kliniken träffar jag många unga läkare som redan har hunnit med att gå in i väggen och bli utbrända. Men den största gruppen utgörs av ”kontorsnissarna”, de som är stillasittande framför datorer eller blir sittandes i möten hela dagarna. Sitta är döden för våra kroppar!

Du pratar mycket om din filosofi, beskriv den lite kort. 

– Min filosofi handlar i grund och botten om naturlig hälsa. Hälsa för mig är väldigt individuellt men det finns sex grundläggande principer: Rörelse, kost, sömn, andning, hydrering – och det viktigaste – den mentala biten. Kan du hitta en bra balans mellan dessa grundpelare så har du kommit väldigt långt. För många är bra hälsa att träna hårt och mycket men de glömmer bort andra essentiella bitar som till exempel återhämtningen, hur man optimerar sin sömn och liknande.

– Jag är ganska strikt i mina val och undviker gluten, socker och halvfabrikat. Men om jag är på Restaurang Frantzén eller Flying Elk och Jim Löfdahl bjuder på en rätt med gluten i så njuter jag av den tillsammans med ett glas vin utan att få den minsta ångesten.

I ditt yrke måste du möta många med dåligt samvete, över någon övning de inte gjort, något de fortsatt göra trots att naprapaten sagt till. Vad säger du för att lugna dem?

– Min success rate på att få patienterna att göra sina hemövningar är faktiskt ganska hög. De som slarvar brukar oftast få dåligt samvete – men de har ju missuppfattat. Det är ju inte för min skull de ska stretcha utan för deras egen. Jag brukar lugna deras dåliga samvete med att säga att det inte gör så mycket att de slarvar … då måste de bara komma på många fler behandlingar istället.

Om du fick bestämma, säg en sak hela Sveriges befolkning skulle göra för att må bättre!

– Då skulle alla få meditera 20 minuter om dagen. De som inte skulle ha tid till det skulle få meditera 60 minuter om dagen! Och de som redan mediterar skulle få göra tunga, djupa squats!

Och en sak alla skulle sluta med!

– Sluta med mobil och dator i sängen innan läggdags! Om folk bara förstod hur mycket kraft och återhämtning man kan få av en god natts sömn så skulle den respekteras mycket mer!

Du tränar mycket själv. Vilken typ av träning är det tråkigast att göra?

– Just nu är handståendet mitt motigaste. Jag har tränat hårt med det i ett år nu och det går väldigt trögt. Jag hoppas lite på att det blir en ketchup-effekt snart. Det är jag värd efter allt övande.  

Till sist: träningskläder, kan man bära det på stan och i mataffären?

– Med risk för att inte vara välkommen upp på redaktionen igen så måste jag ändå säga ja! Det är viktigt att ha kläder man kan röra sig bra i. Om du större delen av dygnet går runt i tighta jeans och stela skjortor som begränsar din rörlighet så kommer du bara att bli stelare och mer orörlig för var dag. Färsk svett från ett träningspass är okej. Gammal unken svett går dock bort.

Jonas första text hittar du här!

Annons

Dela (257)
Tweeta

Annons

Laddar