Kenzo är H&M:s kommande designsamarbete: “Vi vill tänja på gränserna”

För 13:e året i rad gör H&M ett samarbete med en stor internationell designer.

Olle Arnell  |  Publicerad 2016-05-25 13:18  |  Lästid: 2 minuter
kenzo-hm

Idag avslöjades H&M:s nästa designsamarbete – och det är franska Kenzo som blir nästa designpartner. De kreativa ledarna Carol Lim och Humberto Leon kommer tillsammans med H&M att skapa både en dam– och en herrkollektion samt accessoarer.

Designerduon Carol Lim och Humberto Leon började jobba på Kenzo 2011 och har sedan dess satt sin prägel på modehuset och presenterat plagg och kollektioner i starka färger och livfulla mönster. De har dessutom bjudit på stora visningar, olika konstnärssamarbeten och kreativa digitala kampanjer för märket.

– Vi vill tänka stort, tänja på gränserna och sprida Kenzos positiva energi världen över genom samarbetet med H&M, säger Carol Lim och Humberto Leoni en kommentar.

Cafés modechef Daniel Lindström är förväntansfull men också lite tveksam till tajmingen.

Vad kan du säga om Kenzo för oss som inte har stenkoll?

– Ett intressant varumärke med som grundades av Takada 1970. Det finns en butik som heter Opening Ceremony i New York som grundades av Carol Lim och Humberto Leon. Den blev väldigt omskriven och populär och det var verkligen en överraskning när de utsågs till creative directors på Kenzo. Från att Kenzo, med sin tidigare creative director Antonio Maras, var ett väldigt elegant och fint märke med mycket kostymer förändrade Carol Lim och Humberto Leon linje för Kenzo till mer streetwear och sweatshirts med tryck. När man gör en så drastisk förändring ger det en väldigt snabb och stor hype, men sen kommer alltid en reaktion och även om det inte pratas så mycket om det kan om det är Kenzo-hypen lite över.

– Kenzo som märke var som mest hajpat för 3-4 år sen. Hade samarbetet med H&M ägt rum då så hade det känts mer spännande. Man kan fråga sig om det här är helt rätt i tiden. Det känns som att Kenzo kommer att tjäna mer på det här samarbetet än vad H&M kommer att göra.

Med det sagt är Daniel ändå spänd på den kommande kollektionen.

– H&Ms samarbeten har alltid blivit en kommersiell succé i slutändan och det tor jag att det här också kommer att bli.

Vad kan vi förvänta oss att se i den kommande kollektionen?

– Det känns som att det har alla möjligheter att bli en jättefin kollektion. Jag tror att vi kommer att få se mycket färg, mönster och blommor i Kenzo x H&M-kollektionen och de influenserna kan vi behöva lite mer av i Sverige, så på det sättet känns det jättekul.

kenzo-hm-samarbete

Det är 13:e året i som H&M gör en samarbetskollektion med en internationell designer. Här är tidigare års samarbeten:

2004: Karl Lagerfeld.

2005: Stella McCartney.

2006: Viktor & Rolf.

2007: Roberto Cavalli.

2008: Rei Kawakubo, Comme des Garçons.

2009: Matthew Williamson, Jimmy Choo och Sonia Rykiel.

2010: Lanvin.

2011: Versace.

2012: Marni och Maison Martin Margiela.

2013: Isabel Marant.

2014: Alexander Wang.

2015: Balmain.

KENZO x H&M kommer att säljas i 250 utvalda H&M-butiker världen över, samt online och släpps den 3 november.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-03 09:26