Klädmärket som byggde supermodellerna

 |  Publicerad 2006-07-11 15:14  |  Lästid: < 1 minuter

De ljuva åren med Guess?

Jeansmärket Guess? har nästan gjort mer för modefotografit än för plaggen i sig. Fotografer som Ellen von Unwerth, Wayne Maser, Dewey Nicks och nyligen avlidne Herb Ritts skapade en image som var mer vuxet mode än något företagets konkurrenter kunde visa upp.

Jeanskulturen, som länge suttit fast i ett träsk av jolmig tonårsromantik, kunde äntligen sträcka på ryggen när de sofistikerat sexiga Guess?-kampanjerna snabbt smittade av sig på hela branschen.
Men det var inte bara fotograferna och plaggen som slog igenom. Under sina första 20 år har ägarna – bröderna Paul, Georges, Armand och Maurice Marciano – med osviklig fingertoppskänsla lyft fram modeller som Laetitia Casta, Carré Otis, Anne Nicole Smith och Eva Herzigova och gjort dem till ikoner.

De flesta av dem finns med i den nya fotoboken A second decade of Guess images, där bland annat Anna Wintour och Graydon Carter, chefredaktörer på prestigemagasinen Vogue respektive Vanity Fair, talar sig varma om vad bröderna Marciano och deras vision betytt. Det var till exempel Paul Marciano som återupptäckte Drew Barrymore efter åren som knarkande barnskådis.
– Paul har inte fingret på pulsen, han bestämmer pulsen, som Graydon Carter skriver i sitt förord.

Klas Ericsson

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 22:47