Lyxlirarna

joel  |  Publicerad 2007-01-17 09:02  |  Lästid: 3 minuter


Lyxbilar har alltid varit just lyxbilar. Stora, bekväma, snabba, törstiga och ja… härliga helt enkelt. Det går inte att göra så mycket mer på den fronten. Därför har ny teknik blivit det nya vapnet för biltillverkarna när det gäller att slåss om kunderna.

Efter att under några decemberveckor ha jäst omkring i de tre mest imposanta vagnarna på marknaden har vi kunnat räkna in följande fantasifunktioner:

• Fingeravtryckssensor för inställningar av ratt och stolar.

• Automatiskt rätt fart och avstånd till framförvarande bil via radar.

• Automatisk inbromsning om hinder dyker upp.

• Radar som känner av om du kommer att bli påkörd bakifrån.

• Kameror som ser till att du håller dig inom filmarkeringarna.

• Automatisk fickparkering.

• Infraröda strålar som kollar om du är vaken, sover eller är död.

• Kylfläktar, massagesystem och kroppstemperatursensorer i stolarna.

• Automatlåda med åtta växlar.

• Kylfack i mittkonsolen.

• Belyst askkopp för baksätespassageraren.

Med andra ord behöver du i stort sett inte göra annat än att starta bilen, ställa in stolarna med pekfingret, sätta igång navigatorn och farthållaren, leta dig upp på motorvägen, rulla över i baksätet, korka upp den iskalla skumpan och låta bilen sköta resten.

Men hur kul är det? Finns det inte folk som gillar att köra den här typen av bil? Jo visst. För även här har bilfabrikanterna tänkt på allt. Motorljudet är designat för att ge precis lagom med morr från den obligatoriska v8:an. Väghållningen är suverän. Automatlådorna växlar omärkligt precis där de ska och vill man köra inspirerat så kan man växla manuellt. Stolarna har minst tio inställningar och funktioner mer än du behöver. Fjädringskomforten gör så att det känns som att man flyger och ljudanläggningarna kommer alltid från tillverkare som Harman Kardon eller Mark Levinson och håller alltid högsta Hi-Fi-klass.

Och lädret luktar gott.

Just nu är det framför allt Mercedes nya s-klass och ännu nyare Lexus LS 460 som kan bjuda på den bästa färden och flärden. Bland de modeller som varit med ett tag är det i princip bara Audi A8 som har något att sätta emot. Vi har tagit en närmare titt på alla tre och inte hittat något annat att anmärka på än priset.

Audi A8 4,2 quattro

artikelbild_lyxlirarna

Audis flaggskepp har några år på nacken nu, men är still going strong med en nyligen gjord ansiktslyftning. A8 är inte lika teknikspäckad som Mercedes och Lexus men har andra kvaliteter. Fyrhjulsdriften till exempel. Det beprövade Torsen-systemet med 50-50 kraft till fram- och bakhjulen ger en extremt stabil och säker gång på alla väglag.

Att ratta en Audi A8 är som att köra en superkomfortabel och väldesignad stridsvagn. Man känner sig säker, snygg och stöddig hela vägen upp till Åre, även om isskorpan ligger som ett pansar över asfalten. Det här är också den sportigaste bilen i gänget. Och visst finns det lite finesser även på denna i sällskapet gamla bil. Fingeravtryckssensorn är A8 ensam om.

Motor: V8, 4,172 liter
Toppfart: 250 km/h (elektroniskt begränsad)
Pris: 793 000 kronor

Lexus LS 460

artikelbild_lyxlirarna3

Kampen om den bästa lyxbilen just nu står mellan Lexus och Mercedes. Kanske är det så att båda är lika bra, men för olika personligheter. Är man teknikfreak så ska man definitivt köpa japanskt. LS 460 är den bil som har de flesta av de uppräknade finesserna i huvudtexten. Dessutom finns här nästan hela alfabetet i bokstavskombinationer.

Vad sägs om till exempel ABS, BA, EBD, VSC, ECB, EPS och så VDIM, varav det sistnämnda är ett så avancerat stabilitetsprogram att det i princip är omöjligt att köra av vägen. Förutom de fantasifulla radar- och kamerafunktionerna så har man här tänkt en hel del på underhållningen. Mark Levinson-stereon pumpar ut hi-fi-ljud ur hela 19 högtalare och ur taket kan man fälla ner en 9-tums dvd-skärm för dem som vill se på film i baksätet.

Motor: V8, 4,608 liter

Toppfart: 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Pris: Ej fastställt i Sverige

Mercedes S 500

artikelbild_lyxlirarna2

Med förra generationens S-klass höll Mercedes alla konkurrenter stången under sju år som världens mest sålda lyxbil. Och frågan är om inte den nya generationen kommer att göra om det tricket. Frågan man ställer sig när det kommer en ny S-klass är om det går att göra en bil bättre och varje gång har Mercedes bevisat att det gör det visst det.

Med den nya luftfjädringen känns alla vägar som autobahn. Och med märkets egen bokstavskombination ABC (Active Body Control) rätas alla svarta asfaltskurvor ut till spikraka autostrador. Att lägga mil efter mil på bilen med hastighetsmätaren klistrad vid 250 ger inte föraren handsvett ens i lillfingret.

Det här är bilen för den som vill ha den ultimata körupplevelsen vare sig han låter bilen köra eller aktivt deltar i rattandet.

Motor: V8, 5,481 liter

Toppfart: 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Pris: 926 000 kronor

Willy Priske

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-08-22 15:50