Märkestoppen
1. RALPH LAUREN
www.ralphlauren.com
Världens mest beroendeframkallade klädmärke, som säljer drömmen om en smakfullt väderbiten överklasstillvaro i New England-stil, har förstås en hemsida värdig sitt livsstilskoncept. Förutom kollektionerna och stilrådgivning erbjuds ett Ralph Lauren-magasin och Ralph Lauren-tv. Robert F. Kennedy talar här ut om hur det är att vara ättling till några av världens mest berömda preppypersonligheter. Och André 3000 från Outkast puttrar kärleksfullt på om sin egendesignade rosa Ralph Lauren-piké och värdet av nedärvda kläder. Jingeln – hovar som klapprar, en poloklubba som får in en fullträff – kan få den fattigaste frilansare att börja talla på sitt pensionskonto.
Vad gäller själva plaggen är priser, tvättråd och rekommenderade komplementplagg väl utsatta. Också reor är att lätta att hitta fram till.
I år firar märket Ralph Lauren 40 år, och därför uppmanar hemsidan alla besökare att mejla in sina bästa Ralph Lauren-minnen.
Om märket vill vara troget sitt sandpapprade ideal borde administratörerna också ta tillfället i akt och bjuda ut gamla rariteter som fått sin rätta patina efter decennier på dammiga lagerhyllor. En 40-årsauktion, tack så mycket.
ralphlauren.com
2. BERLUTI
www.berluti.com
Förmodligen den vackraste hemsida jag skådat. En butiksinteriör i matta pasteller med atmosfären av en Isaac Grünewald-målning. På en skärm framför en insutten läderfåtölj visas franska herrskor och resväskor i eggande kulörer. Ombonad eskapism.
berluti.com
3. ALEXANDER MCQUEEN
www.alexandermcqueen.com
Varför kränger ingen Alexander McQueens herrplagg i Sverige? Britten lyckas ju få farbroderliga ballongbrallor med frontveck och midjekorta smultronfärgade mockajackor att se självklara och förvånansvärt maskulina ut. Har inte svenska butiksinnehavare tillgång till alexandermcqueen.com?
alexandermcqueen.com
4. YOU MUST CREATE • DUFFER OF ST GEORGE www.youmustcreate.com www.thedufferofstgeorge.com Även om plaggen från dessa brittiska institutioner ibland känns en smula provinsiella exponeras kläderna alltid inspirerande på sina hemsidor i olika temakonstellationer. Skinhead är stilen hos You Must Create i höst, passande nu när skinheadfilmen This is England rullar på biografer världen över. |
5. PIERRE CARDIN www.pierrecardin.com Personligen blir jag avtänd av för tekniskt avancerade hemsidor. Kläder ska dofta av hantverk, inte av industridesign. Det klassiska franska märket Pierre Cardin har en hopplöst svårmanövrerad hemsida med sunkiga färgskalor. Att besöka den är som att stiga in på ett gammalt hembygdsmuseum med spindelväv i fönstren. Exakt så ska dyra och delikata kläder exponeras. |
Imorgon på cafe.se: De fem bästa butikerna på nätet.