Annons
Annons

”Testosteron gör oss kåtare och starkare” – här är 9 myter och sanningar

Testosteron är ett närmast mytomspunnet könshormon. Det är symbolen för manlighet, källan till libido och en förutsättning för en välbyggd muskulatur – eller det är åtminstone vad många tror. Cafés Joel Linde djupdyker i det manliga könshormonet.

Joel Linde
Dela (47)
Tweeta

Jag träffade nyligen en man från Turkiet på krogen. Han förklarade, med stöd av en länk till någon blogg någonstans, att en anledning till att det finns en utbredd machokultur i hans hemland var att lök var en så stor del av kosten, och att lök ökar produktionen av testosteron.

Annons

Det, såväl som så mycket annat som påstås om testosteron, är en myt.

För sanningen är att det inte är enkelt att öka testosteronhalten i kroppen, åtminstone inte utan en medicinsk undersökning och ett recept. Sanningen är också att testosteronets effekter i många fall är mycket överdrivna.

Men det är trots allt många som vill göra just det, öka halterna av testosteron. Skriver du sökordet ”increase” i Google dyker ”testosterone” upp som ett av de vanligaste relaterade orden, och det finns otaliga sajter för gym, mäns hälsa och livsstil som tipsar om sätt att öka sina nivåer av testosteron på naturliga sätt.

Den typen av desinformatoin kan leda till både ohälsosamt intag av olika ämnen som har minimal eller ingen effekt alls på dina hormonnivåer, men det kan också få män att skuldbelägga sig själva för saker de inte kan styra över.

Café frågade därför Stefan Arver, docent och chef för centrum för andrologi och sexualmedicin vid Karolinska sjukhuset i Stockholm, vad som är sant och falskt gällande detta mytomspunna könshormon.

1. Man kan äta lök, zink och d-vitamin för att öka nivåerna

Mest falskt

– Nej, det finns inga bevis för att någon mat skulle öka testosteronet. Om man har brist av till exempel d-vitamin eller zink – men det är ytterst ovanligt – så kan det bidra till att du når normala nivåer. Har du redan normala nivåer så händer ingenting.

Hur vet man om man har normala nivåer då?

– Om man har erektionsproblem, förlorad morgonerektion och har slutat tänka på sex kan det vara en indikation på att man har för låga halter av testosteron. Någon som är överviktig och har typ 2 diabetes har också högre risk för låga nivåer, då kan det finnas anledning att göra tester.

2. Vissa saker vi stoppar i oss hämmar produktionen

Sant

– Ja, det finns saker man kan stoppa i sig som sänker testosteronproduktionen. Olika onyttigheter som droger, marijuana, opiater… Ibland kan läkemedel vara boven i dramat, till exempel starka smärtstillande och morfinliknande läkemedel. Då kan det krävas behandling för att motverka det.

3. Mer testosteron ger mer muskelmassa

Sant

– Ja där ser vi ett linjärt samband. Mer testosteron ger mer muskler och mindre fett (och mindre fett gynnar i sin tur testosteronproduktionen, se punkt 7).

4. Rökning ger mer testosteron

Sant och falskt

– Rökare har genomsnittligt högre halter av testosteron än ickerökare, men det totala testosteronet fördelar sig i två poler.

Kort sammanfattat har rökare mer av en typ av testosteron som inte går ut i vävnaden och alltså inte har någon effekt.

5. Skalliga män med hår på kroppen har höga halter

Sant

– Hår på huvudet ramlar av hos män mer än hos kvinnor, och det beror på testosteron. Testosteron får huvudhåret att sluta växa, men på kroppen, skägg, rygg, ben och så vidare stimuleras håret av testosteron. Så det har dubbel effekt: dundrar man på (med testosteron) ramlar det av på huvudet men man blir luden på kroppen.

Hur är det med sexdriften och vad gör träning med testosteronet? Klicka på pilen så får du svaret!

1 2

Annons

Dela (47)
Tweeta


Laddar