Annons
Annons

Nu har Super Bowl-reklamerna kommit – här är de 3 bästa hittills

Kändistätt, humoristiskt och framförallt amerikanskt. Super Bowl-reklamerna är här och vi har valt ut tre favoriter av de som redan släppts.

Jonna Nordlund
Dela (58)
Tweeta
Annons

En av de största händelserna under Super Bowl är såklart reklamerna. Att företagen väljer att annonsera under Super Bowl är inte så konstigt med tanke på de hundra miljontals personer som tittar, men vill du ha med din reklam får du vara redo att punga upp. Det kostar nämligen hela fem miljoner dollar, strax under 43 miljoner kronor, för 30 sekunders reklamtid.

Årets Super Bowl är nu på söndag men du kan redan nu se några av reklamerna som kommer att visas. Här listar vi  tre favoriter.

Audi ”Commander”

De flesta Super Bowl-reklamer snålar inte på krutet när det kommer till att locka kunderna med humor och kända ansikten. Det är också det som gör Audis reklam till en frisk fläkt bland reklamutbudet. Här möts vi istället av pensionerad austronat som längtar tillbaka till thrillern från ungdomens raketresor, en fin far- och sonrelation och känslan av att hitta livsglädje igen. Audi lyckas verkligen beröra med den här reklamen och visar upp vilken snabb och häftig bil Audi R8 V10 plus är utan att vara en klyshig bilreklam. När den pensionerade mannen sätter sig bilen och startar motorn börjar även låttexten till David Bowies låt ”Starman” ljuda från högtalarna och vi påminns återigen om den ikoniske sångarens bortgång. Ett väldigt smart drag av Audi som får tittaren att påminnas om att leva livet fullt ut medan det varar, samtidigt som de visar upp sin nya flashiga sportbil. Tillbakablickar från mannens förflutna filmat i en härlig vintagestil, Ziggy Stardust och en alldeles lagom dos av Amerika, den här reklamen har allt.

 

Bud Light ”Bud Light Party”

Bud Lights Super Bowl-reklam är Audis motsats. Här bjuds tittarna på ett överflöd komiska inslag, massor av one-liners och flera kända ansikten. Bud Light har valt att gå tillbaka till sin humoristiska sida och gör så genom att låta Amy Schumer och Seth Rogen demonstrera för ölen, något som känns väldigt nu med tanke på årets USA-val. Visserligen är det inget som känns speciellt nytt med den här reklamen men det gör ingenting. Det spelar ingen roll hur många gånger vi får se Seth Rogen spela sig själv eller hur många gånger Amy Schumer drar ett typiskt Amy Schumer-skämt, det är ändå någonting som får smilbanden att fortsätta att peka uppåt. Beskrivningen för den här reklamen hittar du redan i öppningsrepliken som lyder ”My Fellow Americans”. Den här reklamen är så amerikaniserad som den bara kan bli, detta är tack och lov inget som förstör då de gör det hela genom att driva med sig själva och kärleken till Usa. Och samtidigt kan en vänta sig något annat, finns det något som känns mer amerikanskt än Bud Light och Super Bowl?

 

Apartments.com ”Moving day #MovinOnUp”

Brad Bellflower, Apartments.coms Ica-Stig, är frontfiguren även i denna reklam och det är det som gör den så bra! Det är något speciellt med att få följa en och samma karaktär, det bygger upp ett intresse för att se vad som väntar men ger även publiken en chans att blicka tillbaka. Och med dagens teknologi är detta mer än lätt. Allt du behöver göra är att klicka in på Youtube för att se mer av Brad Bellflower och Jeff Goldblum som spelar karaktären. På Youtube kan du även hitta teasers inför Apartments.coms Super Bowl 50-reklam. Det som gör reklamen extra bra är att de väcker liv i den klassiska, amerikanska serien ”The Jeffersons” genom att låta Brad Bellflower sjunga seriens introlåt ”Movin´on up” tillsammans med ett piano och en gospelkör. Och för att amerikanisera reklamen ytterligare slänger de även in Lil Wayne och ”George Washington” som grillar burgare på en takterass som ser ut som en football-arena medan de håller i en amerikansk fotboll och en nybakt äppelpaj. Detta kanske till och med slår Bud Lights reklam när det kommer till amerikanisering.

Annons

Dela (58)
Tweeta

Annons

Laddar