Annons
Annons

Nybörjarens guide till crossfit – allt du behöver veta för att komma igång

Det kanske låter avancerat, men sanningen är att crossfit är sporten för alla. Nybörjare som veteran, gammal som ung. Har du aldrig testat? Gör det. Varför inte börja med crossfitveteranen Rennie Mirros nybörjarwod?

Mikaela Råberg
Dela (31)
Tweeta
Annons

För många kan ordet låta både främmande och skrämmande, men faktum är att crossfit mest bara är en ny, cool benämning för gammal hederlig cirkelträning, i en något uppdaterad form.

– Crossfit är en ständigt varierande och funktionell träning. Variationen är till för att hålla kroppen på tårna så att man inte ska vänja sig vid rörelserna, på så vis förblir det också kul och lättsamt. Det funktionella är att träna det vi behöver till vardags, oavsett om det är att gå, springa, bära eller lyfta, förklarar Rennie Mirro, en av grundarna till crossfitgymmet Crossfit Solid i Stockholm.

Rennie berättar om en av medlemmarna – en tvåbarnspappa – som bara efter ett halvårs träning en dag upptäckte att han inte längre tyckte det var jobbigt att bära två barn och matkassar upp för trapporna till bostaden på tredje våningen.

rennie-mirro-crossfit-solid

Foto: Johan Hedberg

Crossfit består av tre grundpelare; kondition, lyft och kroppsvikt. De olika momenten sätter man sedan ihop till olika kombinationer – WOD, som står för workout of the day – och det vanligaste upplägget är att köra klass i mindre grupper.

– Det spelar ingen roll om man aldrig tränat förut eller är veteran. Alla tränar tillsammans oavsett nivå, men självklart visar tränaren hur man kan skala av övningarna och anpassa dem efter sin nivå. Du tränar alltid utifrån den nivå du är på och tävlar bara mot dig själv, du ska inte titta runt på andra för annat än inspiration, säger Rennie.

Rennie Mirrors nybörjar-WOD:

  • 5 armhävningar
  • 7 situps
  • 9 knäböj
  • 30 sekunder jumping jacks

Gör 4 varv på tid eller så många varv du hinner på ett bestämt antal minuter. Anteckna ditt resultat och försök få bättre tid nästa gång. På så vis utmanar du dig själv, kan lättare följa din förbättring och sätta nya träningsmål.

Rennie Mirrors burpeeutmaning:

Dag ett gör du en burpee, dag två gör du två burpees, dag tre gör du tre, och så vidare. Öka med en burpee varje dag tills du är på dag 100, då du gör 100 burpees. Var dock noga med tekniken och se till att du alltid aktivera magen.

Varje söndag klockan 14 har Crossfit Solid gratis introduktionspass för den som vill testa.

Mer om crossfit från Café!

Video: 3 crossfitövningar vi ofta gör fel – Karl Dyall visar tekniken

5 tips för att minimera skaderisken när du tränar crossfit

 

Annons

Dela (31)
Tweeta

Annons

Laddar