om sns för bestämma

joel  |  Publicerad 2009-05-24 08:51  |  Lästid: 2 minuter

Då. Två unga killar med ett abnormt intresse för sneakers. Nu. Ett mångmiljonföretag erkänt världen över. I år firar Erik Börjessons och Peter Janssons Sneakersnstuff tioårsjubileum. Här är historien om företagets internationella korståg (och den senaste erövringen).

Under de senaste åren har ni själva designat skor åt märken som Puma, New Balance, Adidas och Reebok. Berätta, hur börjar en sådan resa?
–    Vi tjatade på alla, sedan dag ett, att vi verkligen ville göra en sko, säger Erik.
–    Ja, vi var alltid så kritiska när vi skulle köpa in nya skor, även om vi hade 300 modeller att välja på så ville vi alltid ha någon de inte hade, säger Peter. Vi vill ju ha den som finns i våra huvuden.

Och tjat lönade sig?
–    Ja, det första samarbetet vi gjorde var med Puma, säger Erik. På den tiden fanns det inte samma beslutsfattargång som det finns i dag. Då fanns det bara en snubbe som bestämde och hade du träffat rätt person, och ni kom bra överens, så var det inga problem om du hade bra idéer.
–    Det var rätt overkligt och i början kändes det väldigt ärofyllt, fortsätter han. Nuförtiden driver man det ännu längre och vill helst göra precis som man vill. Allting förändras hela tiden, men det är fortfarande alltid en enormt stor ära, oavsett situation.

Och de egendesignade skorna här på bordet är ert senaste projekt med Adidas?
–    Ja, dessa fem kom ut den 4 april, förklarar Peter. I år firar Adidas ”60 years of soles and stripes” och då har de låtit de tolv bästa butikerna i världen designa fem av deras bäst sålda modeller genom tiderna. Vi delades upp i tre olika lag, fyra butiker i varje lag. Tanken var att vi skulle göra de fem skorna tillsammans, men vi i vårt lag designade en modell var och sedan gjorde vi en tillsammans.

Den lila skon, Adidas Samba, har ni alltså designat helt själva?
–    Ja, precis, fortsätter Peter. Vi ville lägga till någonting lite annorlunda och valde därför att skriva en vit text på plösen. Det står bland annat att vi öppnade för tio år sedan, att vi låg på en bakgata och lite historia kring vårt företag.

Hur stora är ni i världen?
–    Vi är kända världen över i sneakerkretsar, säger Erik. Sverige är vår hemmamarknad, men vi är tuffare utomlands än vad vi är här, kan man väl säga. I Japan är vi till exempel väldigt coola, men det går inte att förklara det för stockholmare. Det är ingen som fattar vidden av det hela.
–    Nej, så är det, säger Peter. Jag tror inte att folk riktigt har insett hur stora vi har blivit i världen. Av alla sneakerbutiker i världen är det tolv utvalda som får vara med och designa skor åt exempelvis Adidas som vi håller på att jobbar med nu. Och i höst har vi samarbeten med Tretorn som bland annat jobbat med Acne och Commes des Garcons. Att de nu väljer oss, det är stort. Andra märken som vi har projekt på gång med är bland andra New Balance, Lacoste, Puma, Reebok, Denim Demon och Saucony.

Hur många par sneakers äger ni själva?
–    Vi äger säkert 600 par sneakers var, utbrister Erik. Minst!
–    Och i vår värld är inte det så mycket, fortsätter Peter. En kille som jag träffade förra veckan berättade att han har 1 200 par.

Hur hinner ni använda alla?
–    Ja, men vadå, det är ju 365 dagar på ett år, säger Peter och skrattar. Har man ett par på förmiddagen och ett annat på eftermiddagen så hinner man använda alla under ett år.

Hur viktiga är skorna för helheten?
–    Folk lägger sjuka pengar på kläder men missar alltid på skorna, säger Peter. Skorna är grunden till hela din outfit. Har du ett par fula dojjor på dig så spelar det ingen roll om du bär en 30 000 kronors Armanikostym, för det faller på skorna ändå i så fall. Skorna är det viktigaste i din outfit, allt annat kommer du undan med.

Jacqueline Joo

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 23:13