42-årige Fredrik är Sveriges okände spelmiljardär

2004 köpte Fredrik Wester dataspelsföretaget Paradox för en krona. Fem år senare var han snubblande nära game over. I dag är han Sveriges senaste it-miljardär. Café möter spelkungen som leder nördarnas revansch.

Henrik Huldschiner | Foto Daniel Roos  |  Publicerad 2017-08-28 15:43  |  Lästid: 9 minuter

Det var inte bara företaget som var i fara – hela Fredrik Westers familjeekonomi stod på spel hösten 2009.

– Jag hade tagit ett privat mångmiljonlån, med vår lägenhet som säkerhet, för att jag skulle köpa ut min tidigare partner och bli störste ägare i bolaget. Företaget var konkursmässigt, vår checkkredit var på minus 4 miljoner kronor och vi hade ytterligare 6 miljoner i skulder till leverantörer och utvecklare, och en distributör som inte betalade. Under några veckor ringde jag runt till alla banker, alla våra partner och till och med olika riskkapitalister men hittade ingen lösning. Vi hade precis fått barn och jag ville inte oroa min fru, så jag bar med mig allt detta ensam i flera månader. Det är enda gången i livet som jag har sovit dåligt på natten.

Snabbspola till den 31 maj 2016 och Stockholmsbörsens vanligtvis anonyma huvudkontor i Värtahamnen, och du möter en Fredrik Wester på betydligt bättre humör. Drottning Victoria III, en trollkarl och utomjordingen Blorg var några av de 150 gästerna som fyllde ljushallen på morgonen för att närvara vid dataspelsbolaget Paradox Interactives börsdebut. Klockan 9.00 drog vd:n och huvudägaren Fredrik Wester, iklädd en för spelfanatiker typisk svart hoodie med Paradox-tryck, i den symboliska börsklockan till allmänt jubel och konfetti från taket. I samma ögonblick förvandlades han till den senaste i raden av svenska it-miljardärer.

– Jag ryser fortfarande när jag tänker på börsnoteringsdagen. Vi gjorde det verkligen på vårt eget sätt, ”The Paradox way.” Hela företaget var samlat, vi åkte i flera bussar till Värtahamnen på morgonen. En del var utklädda till karaktärer från några av våra mest populära spel. Jag höll ett kort tal där jag sammanfattade den resa vi gjort med Paradox. Det var väldigt känslosamt. Rösten skar sig, vilket aldrig brukar hända mig, säger Fredrik Wester när jag träffar honom ett knappt år senare på Paradox fantasirikt inredda kontor på Södermalm i Stockholm.

Alla spådde PC-spelens död men vi fortsatte med vår vision. Världen är full av spelnördar.

Även den här dagen bär han en svart hoodie med Paradox-logga, men det är inte samma tröja.

– Jag har 4–5 olika varianter, det är min standardklädsel. Min fru bara suckar på morgnarna, hon tycker jag kan variera mig lite mer.

Turerna kring hur Fredrik Wester fick ta över Paradox spelverksamhet 2004 är modern svensk företagshistoria.

Nog skulle han ha råd att uppgradera sin garderob. Fredrik Wester äger en tredjedel av aktierna i bolaget, som tagits emot med öppna armar på börsen och i dag värderas till cirka 6 miljarder kronor. Men dyra märkeskläder står inte direkt högt i kurs på Paradox kontor. Här är det mer medeltidslajv som är stilidealet. Det är ingen ovanlig syn att anställda dyker upp i särk eller svart mantel på morgonen.

– Paradox är byggt på rollspelskulturen, vi kommer från Drakar & Demoner-världen. Alla som jobbar här gillar mörka källare och att rulla tärningar.
De enorma framgångarna för svenska internet- och spelföretag som Spotify, King och Mojang har beskrivits som ”nördarnas revansch” – och ingenstans är det mera sant än hos Paradox. När hela företaget var på konferens på Malta för ett par år sedan fick de anställda själva välja vilka ord som bäst beskrev företaget. ”Nerdy” – nördig – fick flest röster.

– Vi är nördiga, det är essensen av vår företagskultur.

Paradox 220 anställda har 25 olika nationaliteter och pratar 23 olika språk.

– Det sägs att det finns de som pratat klingon och högalviska också. Men jag brukar säga att bruten engelska är vårt koncernspråk.

Turerna kring hur Fredrik Wester fick ta över Paradox spelverksamhet 2004 är modern svensk företagshistoria. Han hade anställts på Paradox ett år tidigare av företagets grundare Fredrik Malmberg.

– Jag kom in på ett bananskal, kan man säga. Jag ville att Paradox skulle förlägga en uppföljare till det klassiska rollspelet Mutant, som jag och några kompisar ägnat vår fritid till att knåpa ihop. Men när jag träffade Fredrik Malmberg tyckte han att det var slöseri med talang att att jag ägnade min tid åt ett pappersrollspel som max skulle sälja i 3 000 exemplar, och han undrade om inte jag ville börja jobba hos honom i stället.

Fredrik Wester blev ansvarig för Paradox dataspelsverksamhet, vars storsäljare då var de historiska strategispelen Svea Rike och Europa Universalis. Men affären hade svårt att lyfta och Paradox ägare och styrelse såg större potential i företagets andra verksamhetsben, som handlade om att förvalta och utveckla immateriella rättigheter för bland annat fantasyhjälten Conan.

– Styrelsen beslutade sig för att lägga ner dataspelsverksamheten, de såg ingen framtid där. Jag ville gärna fortsätta, och efter lite förhandlingar fick vi köpa verksamheten för den symboliska summan 1 krona. Då ingick skulder på ett par miljoner också, säger Fredrik Wester.

Olika faller världens lotter. Grundaren Fredrik Malmberg, som drev den andra delen av företaget vidare under namnet Paradox Entertainment, begav sig efter splittringen till Hollywood för att försöka gjuta nytt liv i varumärket Conan. Men det har gått sådär. Den sedan länge planerade storfilmen där Arnold Schwarzenegger ska spela den åldrade hjälten har ännu inte sett dagens ljus.

Någon spikrak väg till miljarderna var det dock inte för Fredrik Wester.

– De första sex åren la jag alla pengar vi tjänade på ny produktion, så vi hade en ständigt akut likviditetsbrist.

Det blev riktigt allvarligt den tidigare nämnda hösten 2009.

– Krisen utlöstes av att vår amerikanska distributör var i ekonomisk knipa och inte betalade oss för de spel som vi redan hade skeppat till USA. När alla andra försök till lösningar fallerat sa vår advokat att han skulle försöka sig på ett snabbspår med hjälp av en advokat i Virginia, där distributören hade sitt huvudkontor och ägaren hade ett anseende att försvara. Vi gick till domstol med en stämning och det fungerade. Fyra veckor senare fick vi ett positivt utfall i rätten, våra pengar utbetalda och var tillbaka på räls igen.

Att han höll sin fru ovetande om krisen var givetvis ett extra stressmoment.

– Sommaren tre år senare berättade jag allt för min fru, inklusive privatlånet som jag tagit, krisen med vår distributör och hur nära vi var att hela bolaget skulle gå omkull. ”Jaha, var det inget värr”,’ var hennes reaktion.

För Fredrik Wester var dock de sömnlösa nätterna 2009 en viktig lärdom som han ofta tänker tillbaka på.

– Jag hetsar inte upp mig lika mycket vid bakslag längre. Och jag ser alltid till att ta betalt i förväg och att ta referenser på nya samarbetspartner.

I spelbranschen är det hits som gäller. Majoriteten av alla spel som släpps floppar, men när något slår globalt växer pengahögen snabbt.

Fredrik Wester har varit speltokig ända sedan han som sexårig grabb i Umeå för första gången la händerna på en Atari 2060. Intresset exploderade med den grå Nintendolådan och det banbrytande spelet Super Mario som han fick som 12-åring. Entreprenörsbanan inledde han redan som 15-åring, då han tillsammans med sin storebror började importera Nintendospel från Taiwan och sälja via annonser i Gula Tidningen. Det gick lysande tills en advokat hörde av sig och sa att det var piratkopior som bröderna sålde från pojkrummet i Umeå.

– Det hade vi inte en aning om. Men redan då var jag nog ganska klar med vad jag ville göra i livet.

Hur mycket dataspel spelar du i dag?

– Jag har alltid haft som mål att spela minst tio timmar i veckan, men det har varit lite för mycket möten och för lite spelande de senaste åren. Även om jag inte har lagt mig i hur vi gör spel på nio år vill jag hänga med i utvecklingen.

Vilket är ditt favoritspel?

– Av våra egna är det Crusader Kings-serien, som jag var med att ta fram 2004 och som fortfarande är en av våra storsäljare. Jag har en speciell relation till det spelet och det är kul att spela även när man förlorar. Men det spel som är min absoluta favorit alla kategorier är Football manager. Det gick så långt att jag tvingades avinstallera det från pc:n, jag kunde inte sluta spela.

I spelbranschen är det hits som gäller. En förkrossande majoritet av alla spel som släpps floppar, men när något slår globalt växer pengarna snabbt på hög. Det var det som hände för Mojang, företaget bakom den monumentala världshiten Minecraft, och för King, med sin globala epidemi Candy Crush Saga. Det gäller även för Paradox, som dock inte är ett one-hit-wonder, utan lyckats få fram flera spel som sålt i miljonupplagor. Den hittills största hiten är stadsbyggarspelet Cities: Skylines, utvecklat av en finsk spelstudio, som släpptes i en första upplaga 2015. Den senaste succén är rymdspelet Stellaris, inspirerat av klassisk science fiction som Star Trek, som lanserades i fjol och är en helt egenutvecklad produkt. Till skillnad från de flesta andra svenska dataspelsbolag är Paradox både spelutvecklare och spelförläggare, och ger ut sina egna och andras spel. Spelen, som främst görs för pc och regelbundet släpps i nya expansioner, säljs digitalt och laddas ner i 195 länder, men huvudparten av försäljningen sker i USA och Europa. Sverige står bara för cirka 3 procent av försäljningen.

– Vi gör ju inte spel för mainstreammarknaden, men vi har många hardcore-fans ute i världen. På Paradox har vi vuxit samtidigt som vi har gjort vad vi hela tiden har trott på. Trots alla som spådde pc-spelens död och att framtiden var att göra spelen enklare och enklare fortsatte vi med vår egen vision. Det har gett oss en trogen fanskara. Som tur är för oss är världen full av spelnördar.

Och det är en riktigt lönsam business. Paradox omsättning uppgick till 650 miljoner kronor i fjol och av det var nästan hälften – 309 miljoner kronor – ren vinst. Fredrik Wester och en rad andra speltokiga entreprenörer från hans generation har gjort att Sverige i dag ses som världsledande inom dataspelsutveckling. Få svenska branscher kan visa upp samma explosiva utveckling. Under 2015 omsatte de svenska dataspelsbolagen 12,5 miljarder kronor, en fördubbling jämfört med 2010, enligt branschrapporten Spelutvecklarindex. Siffran är nästan jämförbar med vad Ikea omsätter i Sverige. Och den snabba tillväxten visar inga tecken på avmattning.

Framgångarna för svenska spelföretag som King och Mojang har beskrivits som ”nördarnas revansch”. Ingenstans är det mera sant än hos Paradox.

Paradox, Mojang, King, Dice, Starbreeze, Massive Entertainment. Vad är din förklaring till det svenska spelundret?

– Det som brukar nämnas är ju utbildning och tidig it-mognad. En annan faktor är att den svenska konsensusdrivna arbetskulturen passar bra till att bedriva spelutveckling, där en stor del av jobbet handlar om att jämka insatser från en mängd olika håll, från designer till kodare och grafiker. Men den viktigaste anledningen tror jag är att vi svenskar är så fostrade i den amerikanska popkulturen. Vi tänker som dem. Vår hemmamarknad är så liten att vi redan från dag 1 försöker göra spel som kan slå i USA, och därmed hela världen.

Umgås du något med andra svenska dataspelsmiljardärer som Minecraftskaparen Marcus ”Notch” Persson?

– Egentligen inte, men det är en liten bransch där alla känner alla. Jag och Notch har väl mejlat några gånger med varandra, men om jag får tid över så lägger jag hellre den på att umgås med mina gamla polare.

I nästa andetag säger Fredrik Wester att han sedan länge sitter på avbytarbänken vad gäller socialt umgänge.

– Det är väl det pris jag har fått betala för framgången. Folk räknar knappt med mig längre när det ska bjudas in till saker. Den tid jag inte jobbar försöker jag främst lägga på familjen.

Och där finns en hel del att göra. Fredrik Wester har två söner på 8 och 11 år och två bonusdöttrar på 16 och 20 år. Hans fru Lovisa Wester driver det egna smyckesdesignföretaget Sahara Silversmycken.

– Vi får pussla en del för att få ihop vardagslivet, men det går. Jag är dessutom tränare i Hammarbys 06-lag, vilket tar mycket tid, men det är värt varenda minut.

Förutom gaming har Japan alltid varit ett stort specialintresse för Fredrik Wester. Han hade japanska som tillval i gymnasiet, och sökte sig sedan till Handelshögskolan i Göteborg, där det finns ett program med Japaninriktning. Det sista studieåret tillbringade han i Sapporo. Då lärde han sig att älska karaoke.

– Det var ju standard när man gick ut i Japan. Först middag, sedan karaoke. I början tyckte jag att det var jättekonstigt och pinsamt, men efter ett tag insåg jag tjusningen i det och tog med mig det hem till Sverige. På Paradox tar vi ofta med kunder på karaoke, det har blivit lite av vår grej.

”Jag går inte runt och tänker på att jag blivit väldigt rik”, säger Fredrik Wester.

Vilken låt bläddrar du fram när du ska glänsa?

– Jag älskar utmaningar så Eminems Without me kanske. Jag kan vartenda ord, men den är nästan omöjlig att hänga med i för han rappar så snabbt.

Fredrik Wester är inte bara stenrik på papperet – i samband med börsnoteringen sålde han aktier för 200 miljoner kronor. Av dem har han lagt hälften i ett eget riskkapitalbolag, som han döpt till Kichi, som betyder lyckosam på japanska. Kichi har hittills köpt in sig i två bolag, hörlursbolaget Zound industries och gamingbolaget Mionix.

– Jag vill gärna stödja andra aspirerande entreprenörer. Men jag är bara en passiv ägare av Kichi, som drivs av min gamla studiekompis Oscar Ingdahl.

Hur är livet som miljardär?

– Det är egentligen ingen skillnad alls. Vi bor i en större lägenhet än vi gjorde tidigare, men det är typ det. Jag går inte runt och tänker på att jag har blivit väldigt rik, men jag märker ju att många i min omgivning gör det.

Du känner att du blir annorlunda bemött?

– Ja, absolut. Den stora skillnaden är att folk verkligen lyssnar på en, vilket ju är trevligt, men de räknar också med att jag ska sitta inne med alla svar. De tror att miljarderna är något slags kvitto på att jag vet allt, men jag är ju samma idiot som jag var för tio år sedan.

Så inga nya lyxvanor?

– Nej, jag har inte köpt någon Ferrari eller något sådant, jag gillar inte ens bilar. Champagne gillar jag och köper gärna, men det gjorde jag för tio år sedan också. Så dyrt är det inte. Min favorit är Pol Roger.

Fredrik Wester säger att han är noga med att inte skämma bort barnen.

– Jag säger till mina barn att för utbildning och fysisk aktivitet är budgeten obegränsad, men handlar det om köp av handväskor finns ingen budget alls. Ibland känner jag mig som en buddistmunk, men jag är väldigt emot konsumtion för konsumtionens skull.

Det finns ju ett uttryck att man ska sluta på toppen – är det inte dags för dig snart efter att ha drivit Paradox i 14 år?

– Nej, verkligen inte. Det är nog den vanligaste frågan jag får, om jag inte ska trappa ner eller sälja aktierna. Jag anser tvärtom att många svenska entreprenörer sålt sina bolag för tidigt och för billigt. Sedan sitter de där med massor av pengar och massor av tid, men de har blivit av med sin passion. Där vill inte jag hamna. Att driva Paradox är fortfarande det roligaste jag vet och jag är fast besluten att fortsätta med det under många år. 

Fakta: Fredrik Wester

Ålder: 42 år. Bor: Södermalm, Stockholm. Familj: Fru, två barn på 11 och 8 år och två bonusbarn på 20 och 16 år. Bakgrund: Uppvuxen i Umeå, studier på Handelshögskolan i Göteborg och i Japan. Bor i Stockholm sedan 1999. Anställdes på Paradox 2003 och tog över företagets dataspelsverksamhet 2004. Intressen: Datorspel, fotboll, vin och mat. Läser mycket biografier och böcker om samhälle och politik. Favoritspel: Football Manager, Crusader Kings, League of Legends, Majesty - The Fantasy Kingdom Sim. Privat förmögenhet: Ca 2,3 miljarder kronor.

Fakta: Paradox Interactive 

Verksamhet: Svenskt dataspelsföretag grundat 1999 som utvecklar och förlägger fantasy- och strategispel för främst pc. Största speltitlar: Europa Universalis, Crusader Kings, Magicka, Cities: Skylines, Stellaris.

Framgången i siffror: • Spelen säljs digitalt i 195 länder. • Mer än 75 spel i sin katalog. • Över en miljon gamers spelar ett Paradox-spel varje månad. • Har över fem miljoner registrerade medlemmar i sin spelcommunity. • Företaget omsatte 650 miljoner kronor i fjol och av det var nästan hälften – 309 miljoner kronor – ren vinst. • Börsvärdet har nästan fördubblats sedan börsdebuten i maj 2016 och uppgår i dag till cirka 6 miljarder kronor.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-10 15:53