Annons
Annons

Proffsens bästa knep för att lyckas perfekt med kostymen

Att köpa kostym är inte det lättaste. 21-åringarna Saman Amel och Dag Granath måttsyr kostymer – här reder de ut alla regler som gäller.

Henrik Malmberg
Dela (367)
Tweeta
Annons

saman_start_dag

Bär man inte kostym så ofta är det en djungel. Saman Amel och Dag Granath driver en ateljé i Stockholm där du kan få din kostym måttsydd och får anses vara riktiga kostymnördar och kostymproffs. Vi tar det viktigaste först: Etiketten som sitter på ärmen ska alltid tas bort!

Annons

Axelbredd

axelkavaj

Dag: Det handlar om att måttet över axlarna i största möjliga mån ska anpassas efter bärarens axel. En för stor axel upplevs ofta som stel och ”boxig” samtidigt som en för liten axel ofta får kavajen att se för liten ut.

Armlängd

armlangd

Saman: Man brukar säga till kanten av tummen på handleden, där tummen börjar. Jag tycker att längden på skjortan är minst lika viktig som längden på kavajen. Har man rätt längd på kavajen men fel längd på skjortan så blir det obalans. Man vill att mellan en och en och halv centimeter av skjortan ska synas.

Byxlängd

byxlangd

Saman: Kör på en längd på byxan som täcker kanten av skon. Då får man ett litet litet veck fram till och en rak linje därbak.

Dag: En tumregel brukar vara att man ser hela skon men ingenting av strumpan.

Knäppningen

knappning

Regeln om vilka knappar man får knäppa på kavajen är inget man tummar på.

Treknäppt kavaj:

Översta knappen: ibland.

Mellersta knappen: alltid.

Understa knappen: aldrig.

Tvåknäppt kavaj:

Översta knappen: alltid.

Understa knappen: aldrig.

Saman: Det vanligaste felet folk gör är att de betalar mer för etiketten på insidan än för produkten, det är lätt att stirra sig blind på ett varumärke.

Både Saman och Dag tycker dock att det är upp till var och en att välja hur de förhåller sig till dessa ”regler”.

Dag: Jag har själv kortare byxor till exempel.

 

 * * *

Så vill två kostymnördar få svenskarna att sy upp sina kavajer och byxor

Saman Amel och Dag Granath är bara 21 år gamla men har redan hunnit med en hel del. De startade företaget Saman Amel 2009 – och till en början fokuserade de på att sälja handsydda slipsar som Saman själv sydde. I november förra året öppnade de en ateljé i Stockholm för att kunna göra måttsydda plagg. I dag säljer de allt från kostymer, skjortor, chinos, rockar och även jeans. Café satte sig ner med de två entreprenörstjärnorna – och lät dem försöka övertala oss om varför det inte räcker att gå till butiken och köpa en kostym.

* * *

start_saman

Dag Granath och Saman Amel.

Hur började det?

Saman: Från början så drev jag Saman Amel som ett UF-företag och då sydde jag upp en kollektion av kläder och genom UF så ställer man ut på mässor och det var där själva idén om slipsar kom. Själva kollektionen kunde jag inte sälja men jag ville ändå sälja något på mässan så då började jag sy upp massa slipsar, näsdukar och flugor och de sålde som fan verkligen. Allting tog slut och jag tänkte, det finns ju någonting här. Jag och Dag är barndomsvänner och när vi tog studenten så hoppade Dag på den här resan.

Vilka problem och motgångar har ni stött på?

Dag: Först och främst så har en barriär varit att vi är unga i den här branschen. Även om vi känner att vi inte associerar oss så mycket med ”klassiskt herrmode” så tillhör vi ändå den branschen i generella termer och där finns det en väldigt stor misstänksamhet mot unga talanger eller unga drivna personer. Vi har hela tiden fått motbevisa folk.

Det har aldrig fått er att tveka eller känt att det här inte är värt det?

Saman: Nej, jag tror faktiskt inte det. Det är också för att jag och Dag alltid haft varandra och har kunnat luta oss mot varandra och känna att man har stöd från sin kompanjon.

Dag: Det här har ju också varit en personlig resa och man märker hur mycket bättre man blir på att hantera motgångar. I början kunde man tycka att det var så jävla jobbigt om ett avtal sket sig, en beställning var sen eller en kund var missnöjd och man fick en klump i magen. Nu är det mer, det kommer att lösa sig och det är inget att hänga upp sig på utan istället försöka vara mer lösningsorienterad.

Saman Amels slipsar har varit kända inom en liten del av Modesverige men duon satsar nu på att nå ut till fler med sina skräddarsydda kostymer.

Dag: Det ligger i vårt intresse att bli mer tillgängliga för folk. Det ska inte kännas som att det finns så stora hinder för att gå och göra en sådan här grej.

Just nu känns det som att det ni gör är väldigt kostymnördigt, vill ni bli mer ”kommersiella” eller vill ni hålla det på den nivå ni är idag?

Saman: Kommersiella kommer vi nog aldrig att bli vad gäller vår Made-to-measure-tjänst. Både jag och Dag har en speciell look och känsla som vi jobbar otroligt mycket med och i den looken och den känslan så handlar det väldigt mycket om kvalitén på produkten. Produkten ska vara handsydd och det ska vara det hantverket som det är och de värderingarna har vi haft sen vi började med slipsarna och det kommer hänga med.

Dag: Vi har till exempel börjat kika på att bredda vårt sortiment med lite ready-to-wear-produkter. Lite stickat och sådana komplement till de lite tyngre produkterna och det är ju ett sätt vi kan göra oss mer tillgängliga utan att behöva kompromissa med vår kärnprodukt. Vi kommer aldrig sänka priserna eller tumma kvalitén för att kunna sänka priserna.

atelje

I deras ateljé kan du själv välja vilka tyger du vill ha.

En av duons kostymer kostar från 11 000 kronor men prislappen blir oftast högre, det beror på vilket tyg man väljer.

Man kan köpa en kostym för 5000-6000 och få den insydd så den passar, varför ska man gå till er?

Saman: Först och främst så måste man förstå att våra produkter är helt handsydda. Att jämföra dem med maskinsydd konfektion i butik är därför lite att jämföra äpplen och päron. Vi tar ju dina kroppsmått, när du justerar en passform på en vanlig kavaj som du kan köpa i butik så justerar du en redan färdig passform och då spelar det ingen roll hur mycket du justerar, kavajen kommer kanske inte att sitta perfekt. Vi vill att när man kommer hit så får man en upplevelse, man får en känsla, du får se tygerna, du får välja tyget och du får välja tillsammans med oss hur du vill ha den.

Dag: På ett rent idémässigt plan så är det viktigt för oss att vara, i den mån vi kan, en motreaktion mot den fastfashion-kultur där man till exempel tänker att till helgen behöver jag en kostym och så springer man ner på stan och plockar något från galgen. Sen får man hjälp i en kvart, halvtimme av en säljare som säljer på en någonting som man ett halvår senare inte känner lika starkt för. Det här är mer av en process som kräver engagemang, både vad gäller tid och en ekonomisk investering. Det är ett annat sätt se på hur man kan konsumera kläder.

 

kavajaxel

Den speciella axeln på duons kavajer heter ”spalla camicia”, på svenska ”skjortaxel” och vad det innebär är att ärmstycket sys fast som en skjortärm. Vecken på axeln uppkommer eftersom själva ärmstycket är något större än vad hålet i kroppstycket är. Detta bidrar till att man får tight ärmhål vilket är elegant men samtidigt får man mer rörligheten tack vare det extra tyget.

Så här mycket kostar Saman Amels produkter – alla priser är ”instegspriser”:

Kostymer: 11 000 kronor.

Skjortor: 2 400 kronor.

Byxor: 2 700 kronor.

Rockar: 11 000 kronor.

Vill du komma i kontakt med Saman eller Dag: saman@samanamel.com eller samanamel.se.

 

Annons

Dela (367)
Tweeta


Laddar