Så gick Airbnb från hemmabygge till miljardbolag

Boendeförmedlaren Airbnb älskas av uthyrare och konsumenter, men kritiseras av hotellföretag och politiker. Nu har miljardbolagets grundartrio lagt in en charmoffensiv för att vinna över kritikerna. I Paris möter Café en av grundarna, Nathan Blecharczyk.

Emanuel Sidea  |  Publicerad 2016-03-09 09:44  |  Lästid: 8 minuter

En månskära i skyn och polisens speciella sirener ljuder på avstånd i Parisnatten. Ännu kan ingen föreställa sig terrorattentatet som kommer äga rum inom ett dygn. Sirenerna ligger som en urban ljudmatta i bakgrunden, utanför en lokal nära Seine som är fylld med uppstoppade djur och uppnålade skalbaggar.

En servitör stryker omkring, frågar med fransk satsmelodi och ett upphöjt ögonbryn:

– Champagne?

Nathan Blecharczyk viskar ett nej tack, han lyssnar till butiksägaren som står på en stol bland småfåglar på stativ, skelett och fossiler.

Nathan är klädd i formell ljusblå skjorta, renrakad och frisyren ordnad. Jeansen sitter som i Kalifornien – rymliga och bekväma. Ur fickan halar han fram Iphone och plåtar en stående brunbjörn.

– Där stod kameran, säger butiksägaren. Om du ser Woody Allens film Midnatt i Paris så kommer du se att det är detta rum som är med.

Nathan Blecharczyk ser sig omkring, lite imponerad över de unika och ovanliga skeletten och djuren.

Han är en av tre grundare till Airbnb, den populära internettjänsten där folk kan hyra ett rum, en våning eller ett sommarhus i de flesta städer runt om i världen. Det handlar inte om någon Blocket för att hitta en
lägenhet utan boenden en kortare tid.

Detta mingel anordnas i anslutning till en stor konferens med över 5 000 Airbnb-uthyrare från drygt 50 länder. De har betalat resa, löst inträdesbiljett och åkt till Paris för att få mingla med varandra under tre dagar och lyssna på grundarna: Blecharczyk, Brian Chesky och Joe Gebbia. De sistnämnda är på annat håll denna kväll.

Att konferensen arrangeras i den franska huvudstaden beror på att det är deras enskilt viktigaste stad med över 50 000 objekt att hyra.

Grundartrion är också mitt inne i en charmoffensiv – för att vinna över kritiker av tjänsten som nästan alla har en åsikt om, vare sig man är en bostadsrättsägare i Stockholm, skatteindrivare i New York eller politiker i Paris.

Efter att butiksinnehavaren skålat säger Nathan Blecharczyk att Cafés utsända verkar bekant.

– Har vi inte mötts förut?

För ett år sedan på kontoret i San Francisco träffades vi och Nathan gav samma intryck då: en trevlig snubbe att snacka med, lite nördig och utan det typiskt amerikanska säljsnacket där man bara loopar ett inlärt material.

– Tja, på ett år har det hunnit hända väldigt mycket grejer, säger Nathan snabbt med ett skratt som han släpper fram jämt.