Annons
Annons

Så ska du göra för att snabbt komma över ditt ex – rätt och fel enligt forskarna

Vi alla reagerar olika på ett brustet hjärta, men det finns saker som du bör undvika för att tiden efter ett uppbrott ska vara så smärtfri som möjligt. I alla fall om man ska tro vetenskapen.

Mikaela Råberg
Dela (14)
Tweeta
Annons

Alla uppbrott sker av en anledning och även om det var ett gemensamt beslut och för bådas bästa är dagarna, veckorna, månaderna – ja, ibland till och med åren efteråt – sällan ett nöje för någon.

Forskarna har tagit reda på vad du bör undvika när du precis kommit ur ett förhållande – och en sak som faktiskt kan hjälpa dig att gå vidare.

breakup-uppbrott

Via: IMDB

1. Undvik Facebook

Att helt ta en paus från sociala medier – eller åtminstone ta bort ditt ex från din vännerlista – kan förkorta din hjärtesorg.

Studien Cyberpsykologi, beteende och sociala nätverk kom fram till att Facebook-stalkning allvarligt kan hämma din förmåga att gå vidare.

– De som höll koll på sin expartners Facebook-profil och vännerlista fördröjde sin emotionella återhämtning jämfört med dem som ägnade mindre tid åt att sånt, säger studieförfattaren Tara Marshall.

2. Skriv inte om det

Även om det kanske känns bäst för stunden har forskning visat att de som skriver av sig sina känslor i en dagbok eller liknande, har svårare att gå vidare.

Studien utfördes 2012 av University of Arizona och gjordes på personer som precis separerat eller skilt sig. Resultatet: Testpersonerna som ältade sina känslor skriftligt rapporterades känna större känslomässigt lidande, även åtta månader efter uppbrottet. Forskarna drog slutsatsen att de som skrev om sina känslor förlängde hjärtesorgen.

3. Låt det inte gå ut över din hälsa

Även om det är frestande att trösta sig med kartong efter kartong av Ben & Jerry’s-glass som nybliven singel är det viktigt att du inte tappar ditt hälsofokus helt.

Experter är eniga om att du har allt att vinna på att ta hand om dig själv, särskilt under den svåra post breakup-tiden.

– Efter ett uppbrott är det många som förlorar känslan av kontroll. Försök istället göra något som är inom din kontroll mentalt och fysiskt, som att bli starkare eller sänka ditt kolesterol. Dessa typer av mål bidrar till att återställa kontrollen över ditt liv, säger MJ Ryan, författare till AdaptAbility: How to Survive Change You Didn’t Ask For.

4. Döm inte ut din rebound

En rebound – alltså en person man börjar dejta kort efter sitt uppbrott – har oförtjänt dåligt rykte. Att ha en rebound är trots allt inte något dåligt.

I en studie från 2014 utförd av University of Queens, drog forskare slutsatsen att de som snabbare gick in i ett nytt förhållande upplevde bättre välbefinnande, större självkänsla och kände sig mer önskvärda.

 

Det här bör du göra efter ett uppbrott:

Självreflektion kan verkligen göra stor skillnad för ditt välbefinnande. År 2015 utförde forskare från Northwestern University och University of Arizona en studie där de delade upp testpersonerna i två grupper. Båda grupperna fick svara på frågorna:

  • När insåg du först att du och din partner var på väg att göra slut?
  • Vad minns du om själva separationen, vid tidpunkten när du och din partner gjorde slut?
  • Hur mycket kontakt har du haft med din expartner? Och vilken typ av kontakt?
  • Hur har uppbrottet påverkat dina tankar och känslor kring romantiska relationer?

Den ena gruppen fick återvända flera gånger under en nioveckorsperiod och svara på samma frågor. Efter de nio veckorna kunde forskarna dra slutsatsen att de som kontinuerligt besvarat frågorna visade större emotionell återhämtning än den andra gruppen. De hade även lättare att identifiera sig själva som singlar.

Grace Larson, ansvarig för studien, kallar processen ”reparation av självbilden” och hävdar att det kan hjälpa dig att läka snabbare och bli starkare mentalt.

Källa: Health

Mer om relationer från Café!

7 tecken på att du träffat den rätta

Soran Ismail exklusivt om sitt mörka år: ”Människan är inte gjord för tvåsamhet”

 

Annons

Dela (14)
Tweeta

Annons

Laddar