Skräddade modehusets nya modeller – Metallica

Italienska kostymmärket Brioni följer i Saint Laurents fotspår, ändrar logotyp och använder rockstjärnor som modeller.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2016-07-06 10:12  |  Lästid: < 1 minuter

När Brioni anställde Justin O’Shea som creative director var det många som höjde på ögonbrynen. O’Shea, som gjort sig känd som fashion director för mytheresa.com och välfotograferad modeprofil, har ingen formell utbildning som designer och var ett oväntat val för det eleganta italienska märket som framför allt är kända för sina skräddarsydda kostymer.

O’Sheas första kampanj för märket får sägas vara ett minst sagt kaxigt svar, det skräddade italienska märket har nämligen Metallica som modeller i kampanjen som lanserades i veckan. En kampanj som skiljer sig en hel del från Brionis arv som skräddat modehus som gjort kostymerna till James Bond, från Goldeneye till Casino Royal. Bandmedlemmarna i Metallica bär på bilderna den nya kostymsilhuetten Continental som är en passform med vidare axlar, smalare midja och längre kropp.

Inte bara modellerna är utbytta, även Brionis logga har fått sig en makeover. Man skulle kunna tro att det gotiska typsnittet är ett nytt påfund som ska förstärka rockkänslan, men i själva verket rör det sig om en uppdaterad version av märkets första officiella logga som blev utbytt under 80-talet.

Bilderna är tagna inför O'Sheas premiärvisning för märket som skedde den 4 juli. Metallica-fr-Brioni-161862-detailp

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-04 14:15