Annons
Annons

Experten: Så slipper du stress under semestern – och kommer tillbaka utvilad

För många är semestern årets stora höjdpunkt. Så här ser du till att komma tillbaka utvilad från den.

Mats Bax
Foto: Shutterstock
Dela (1)
Tweeta
Annons

stress-semester

Återhämtning är något vi behöver varje dag, oavsett om vi arbetar eller inte. Att ge kroppen och hjärnan en paus från stress där vi kan fylla på med energi är viktigt för att inte drabbas av stressymptom och utmattning, menar Dan Hasson, forskare vid Stressmottagningen och Mayo Clinic som även skrivit boken ”Stressa rätt”.

– Därför är semestern extra viktig för många, eftersom vi då får mer tid till att göra sådant som ger energi, säger Dan Hasson.

Samtidigt känner sig var femte svensk trött efter semestern och hälften jobbar fastän de är lediga, enligt en undersökning från Dina försäkringar där 1300 personer deltagit.

Här är stressforskarens tips för att vila ut ordentligt under semestern.

1. Sov så mycket du vill

Sov så att du mår bra. Sömnen är viktig för vår återhämtning, och mår du bra av att sova länge, så gör det – om det är möjligt.

2. Planera – i rimliga mängder

Planering av semestern kan i allmänhet vara av godo och minska onödig stress som kan uppstå exempelvis på grund av olika förväntningar och behov i familjen. Men planerar du för många aktiviteter för att kunna hinna med allting kan det skapa mer stress i stället för att fylla på med energi. Tänk efter vad som är rimligt att hinna med. 

3. Ge dig tid att bara vara

Att på förhand ha planerat in tid för att inte göra något alls kan vara ett bra sätt att återhämta sig, utan att stressas upp av tanken att du inte gör något av semestern. Detta ger även utrymme för att kunna vara spontan, utan att det krockar med något.

4. Bryt av mot vardagen

Variation är också en form av återhämtning och om du har ett stillasittande arbete kan det vara befriande och återhämtande att få röra på sig.

5. Drick inte för mycket

Att konsumera mycket alkohol stör sömnen och återhämtningen, vilket är värt att tänka på om du vill känna dig utvilad.

6. Det där med mejlkorgen…

Mår du bra av att ha koll på mejlen, så gör det. Det kan vara bättre än att komma tillbaka till en överfull inkorg. Men om du kollar mejlen för att du får ångest annars är det bättre med en annan lösning, till exempel att vidarebefordra till en kollega eller vikarie. Hitta en strategi som får dig att må bra. Om du kollar mejlen behöver du vara förberedd på att du kanske får ett mejl som påverkar semestern negativt.

7. Snacka ihop er

Om du semestrar med familj, prata med varandra om vad ni har för tankar så att ni vet vad var och en förväntar sig. Ni kanske kommer fram till att ni behöver några dagar på varsitt håll.

Mer läsning!

8 tecken på att din hälsa tagit skada av all stress

Här blir det olagligt att maila efter arbetstid

Annons

Dela (1)
Tweeta

Annons

Laddar